انواع مختلف دندان مصنوعی و نحوه مراقبت از آنها

دندانسازی

انواع مختلف دندان مصنوعی و نحوه مراقبت از آنها

انواع مختلفی از پروتزهای مصنوعی در بازار وجود دارد که هر یک از مواد جداگانه ساخته شده‌اند و هدف های متفاوتی دارند. به همین خاطر است که موقع تصمیم گیری در مورد بهترین مدل برای شما، درک مزایای مدل های مختلف خیلی مهم است. 

ایمپلنت دندان یکی از مرسوم ترین مدل های جایگزینی دندان است. ایمپلنت های دندانی نوع بسیار قابل اطمینانی از جایگزینی دندان اند که مدل یک دندان طبیعی را دارند.

پروتزهای مصنوعی چگونه ساخته می شوند؟

پروتزها مجموعه‌ای از دندان‌های مصنوعی جداشدنی هستند که فضاهای خالی لبخند شما را پر می‌کنند. پروتزهای باکیفیت مانند دندان های طبیعی به نظر می رسند و به پایه ای آکریلیک رنگ لثه متصل می شوند که مستقیماً روی بافت لثه شما قرار می گیرد. آنها با چسب دندان مصنوعی، بست های فلزی یا ایمپلنت برای ثبات بیشتر در جای خود ثابت می شوند.

در مورد انواع مختلف دندان مصنوعی بیشتر بدانید

شیوه های متفاوتی برای جایگزینی دندان های از دست رفته هست. دندانپزشکتان می تواند بهترین گزینه را برایتان توصیه کند، چه پروتز، بریج یا ایمپلنت. انواع مختلفی از پروتزهای مصنوعی در بازار وجود دارد که هر یک از مواد جداگانه ساخته شده‌اند و هدف های متفاوتی دارند. به همین خاطر است که موقع تصمیم گیری در مورد بهترین مدل برای شما، درک مزایای مدل های مختلف خیلی مهم است. در اینجا به چند نمونه از دندان ها نگاهی می اندازیم:

پروتز کامل

دندان مصنوعی جزئی

دندان مصنوعی موقت

پل ثابت

پل کنسولی

ایمپلنت ها

پروتزهای ثابت با پشتیبانی از ایمپلنت

پروتز کامل

پروتزهای کامل متشکل از هر دو گروه بالایی و پایینی است و ابزارهای متحرکی اند که می توانند برای دندان های از دست رفته بکار روند. دندان های پروتز متشکل از پرسلن یا اکریلیک است و توسط یک پایه اکریلیک یا فلزی به هم وصل می شوند. وقتی که همه ی دندان های خود را از دست می دهید ممکن است به پروتز کامل احتیاج داشته باشید و آنها می توانند به پر شدن مجدد ظاهر تان کمک کنند و به شما حس اعتماد به نفس بیشتری برای لبخند زدن به شما بدهند.

هر دو دندان مصنوعی بالایی و پایینی روی بافت لثه گذاشته می شوند و ساکشن به نگه داشتن آنها کمک می کند. چسب دندان مصنوعی هم می‌تواند به محکم کردن دندان مصنوعی کمک کند و مانع از به وجودآمدن ناراحتی ذرات غذا شود، که در شکل گیر افتادن آنها در زیر پروتز ممکن است اتفاق بیفتد. با مراقبت و نگهداری مناسب، پروتزهای کامل می توانند بین 5 تا 10 سال عمر کنند.

دندان مصنوعی جزئی

پروتزهای پارسیل بالا برای پر کردن شکاف به وجودآمده به وسیله ی دندان های از دست رفته طراحی شده اند. قطعه هایی را می‌توان در صورت نیاز جدا کرد و برداشت، به شما کمک می‌کند در صورت از دست دادن تعداد کمی از دندان‌ها، اعتماد به نفستان بیشتر شود.

دندان مصنوعی موقت

پروتزهای موقت که به آن دندان مصنوعی فوری هم گفته می شود، پروتز هایی اند که می توانند سریعا پس از برداشتن دندان ها گذاشته شوند. آنها موردهایی اند که به شما این امکان را می دهند تا وقتی که منتظر نصب پروتز دائمی تازه تان هستید، به طور عادی ادامه دهید. شما می توانید به خوردن غذاهایی که دوست دارید برگردید، بدون این که فشار زیادی بر دندان های طبیعی باقی مانده خود آورید.

آنها ممکن است توسط دندانپزشک شما به عنوان راهی برای کمک به راحت کردن دهان شما در استفاده از دندان مصنوعی توصیه شود، یا اگر قبلاً مشکلاتی با دندان ها یا لثه های حساس داشته اید. با کم شدن فشار بر دندان‌ های طبیعی باقی‌مانده وقت غذا خوردن، پروتز های موقت به دهان شما این امکان را می‌دهند بدون احتیاج به وجود تغییر زیاد در سبک زندگی‌تان، خوب شوند. دندانپزشک شما از قبل اندازه‌گیری و مدل‌هایی از دندان ‌های شما را انجام می‌دهد تا زمانی که فک شما در حال بهبودی است، پروتزهای مصنوعی برای شما آماده باشند.

پروتزهای انعطاف پذیر

پروتزهای منعطف مدلی از پروتز پارسیل هستند، اما از مواد مختلفی از پروتزهای پارسیل عادی درست می شوند. بیشتر پروتزهای انعطاف پذیر در قیاس با اکریلیک ضخیم تر و سفت تر که در پروتزهای کامل مورد استفاده قرار می گیرند. از یک ترموپلاستیک نازک مثل نایلون درست شده اند.

شاید ببینید که پروتزهای جزئی منعطف نسبت به باقی پارتیال های متحرک مناسب تر اند، به خصوص اگر هنوز در استفاده از دندان های جایگزین مبتدی هستید. نه فقط این، بلکه بیشتر پروتزهای پارسیل معمولاً با قطعه های فلزی درست می شوند که بعضی وقت ها می توانند خود را نشان دهند. پروتزهای منعطف از هیچ قسمت فلزی استفاده نمی کنند، بدین ترتیب طبیعی تر به نظر میرسند.

پل ثابت

یک بریج ثابت برای جایگزینی دندان های از دست رفته با انجام سیمان کاری، دندان مصنوعی که به عنوان تاج دیده می شود، به دندان های باقی مانده در هر قسمت استفاده می شود. مثل همه ی پروتزهای ثابت با جراحی از جمله ایمپلنت، پروتزهای متکی به ایمپلنت و پروتزهای مصنوعی بریج های ثابت بیشتر از پروتزهای متحرک هزینه بر هستند.

پل کنسولی

وقتی که دندان مولر از بین رفته باشد و هیچ دندانی در یک طرف آن برای حمایت از بریج نباشد، پل کنسولی پیشنهاد می شود. در مقابل از یک یا چند دندان در طرف دیگر برای حمایت استفاده می شود.

ایمپلنت ها

ایمپلنت های دندانی از ریشه دندان هایتان تقلید می کند. آنها از راه جراحی در استخوان گذاشته می شوند و به مرور زمان برای یک تناسب طبیعی با آن مخلوط می شوند. سپس ایمپلنت‌ها سریعا پس از جراحی یا ظرف 6 ماه با یک پروتز گذاشته می‌شوند.

پروتزهای ثابت با پشتیبانی از ایمپلنت

پروتزهای ثابت با پشتیبانی از ایمپلنت دارای تاجی هستند که روی ایمپلنت های جراحی در استخوان فک شما قرار می گیرد. پس از آن با پیچ در جای خود ثابت می مانند.

چند گزینه برای جایگزینی دندان از دست رفته

ایمپلنت دندان یکی از مرسوم ترین مدل های جایگزینی دندان است. ایمپلنت های دندانی نوع بسیار قابل اطمینانی از جایگزینی دندان اند که مدل یک دندان طبیعی را دارند.

 ایمپلنت های دندانی در حال تغییر به جایگزینی برای پروتزهای دندانی متحرک اند اما همه داوطلب کاشت ایمپلنت نیستند.

گزینه دیگر بریج ها (پل های دندانی) هستند. برای وجود بریج دندان احتیاج به دندان های سالم در دو طرف ناحیه بی دندانی داریم. برای درست کردن پل های دندانی، دندان های دو طرف را می تراشند و از آنها به عنوان پایه استفاده می نمایند. پل های دندانی ثابت اند و به دندان های پایه متصل می شوند.

آیا می توانید 24 ساعته از دندان مصنوعی استفاده کنید؟

خیر، استفاده از دندان مصنوعی 24 ساعته یک عادت بد است که می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد که هم بر سلامت و هم بر طول عمر پروتز شما تأثیر بگذارد.

1- بافت ناسالم

بافت هایی که دهان شما را تشکیل می دهند. هر بافت نرمی که به طور مداوم توسط دندان مصنوعی پوشانده می شود و هرگز در معرض هوا قرار نمی گیرد، سالم نمی ماند و مستعد رشد باکتریایی است که باعث بیماری و بوی بد دهان می شود.

2- لثه های شما ممکن است زخم شوند

استفاده از دندان مصنوعی می تواند برای دهان بسیار سخت باشد، به خصوص روی لثه ها و استخوان فک. دلیلش این است که این قسمت بیشتر مسئول نگه داشتن دندان مصنوعی شما می باشند. اگر قبل از خواب دندان مصنوعی خود را خارج نکنید، به احتمال زیاد لثه های شما قرمز و متورم می شوند، زیرا فشار ثابتی که توسط دندان مصنوعی وارد می شود. برای پیشگیری از زخم و ملتهب شدن ، دندان مصنوعی خود را قبل از خواب بردارید.

چگونه دندان های مصنوعی را تمیز کنم؟

پروتزهای جزئی یا کامل متحرک احتیاج به نگه داری درست دارند تا تمیز، به دور از لکه و به بهترین شکل دیده شوند. برای مراقبت خوب از پروتز:

دندان های مصنوعی را بعد از غذا بردارید و بشویید.

وقت تمیز کردن، اطمینان داشته باشید که پلاستیک یا گیره ها را خم نکرده اید و صدمه ای نمی بیند.

اگر از چسب دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، شیارهایی را که روی لثه‌هایتان هستند، تمیز کنید تا چسب مانده از دندان از بین برود. از پاک کننده های دندان مصنوعی در داخل دهانتان خودداری کنید.

مواد تمیز کننده ساینده: از برس‌های محکم، پاک‌کننده‌های قوی و خمیر دندان‌ های خشن دوری نمایید، زیرا این مسواک‌ها بیش از اندازه ساینده هستند و می‌توانند به دندان مصنوعی شما صدمه بزنند.

ماندگاری پروتزهای جزئی و پروتزهای کامل چقدر است؟

طبق آمار، پروتزهای کامل میانگین بین 5 تا 10 سال عمر می کنند، به طوریکه پروتزهای جزئی بیشتر از 15 سال طول عمر دارند. در این تایم، دهان و هم پروتزهای مصنوعی تان می‌توانند دستخوش تغییرهای اساسی شوند که در نهایت تناسب نامناسب و شکلی نامطلوب به وجود می آورند.

ماندگاری دندان مصنوعی فوری چقدر است؟

همینطور گروه سومی از پروتزها به اسم دندان مصنوعی فوری یا موقت هست که طول عمر آن ها را می توان در طول ماه ها اندازه گیری کرد. پروتز فوری یک وسیله مصنوعی است که بلافاصله پس از برداشتن دندان هایطبیعی توسط دندانپزشک شما توصیه می شود و تا زمانی که پروتز دائمی شما آماده شود استفاده می شود، بنابراین برای حدود دو تا سه ماه.

چگونه طول عمر پروتزهای مصنوعی خود را افزایش دهید؟

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید طول عمر بیشتری را برای پروتز های خود تضمین کنید، از روتین کردن و تغییر پایه گرفته تا پایبندی به یک روال مراقبت از دهان.

برای مشاهده اطلاعات نرم افزار دندانسازی سایاهو (تنها نرم افزار یکپارچه دندانسازی در ایران) اینجا کلیک کنید.

0 نظر:

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *