توسعه نرم افزار چیست؟

علوم کامپیوتر

توسعه نرم افزار چیست؟

توسعه نرم افزار دسته ای از مراحل را برای برنامه نویسان به منظور ایجاد برنامه های کامپیوتری فراهم می کند. این چرخه طی مراحلی چرخه عمر توسعه نرم افزار را شکل می دهد. 

هدف از فرآیند توسعه نرم افزار فناوری اطلاعات، ساخت محصولات موثر در یک بودجه و جدول زمانی تعریف شده است.

توسعه نرم افزار:

 تعریف، فرآیندها و انواع نرم افزار

توسعه نرم افزار دسته ای از مراحل را برای برنامه نویسان به منظور ایجاد برنامه های کامپیوتری فراهم می کند. این چرخه طی مراحلی چرخه عمر توسعه نرم افزار را شکل می دهد. درک روش توسعه نرم افزار فرصت های گسترده ای را در صنعت IT ارائه می دهد.

در این مقاله، توسعه نرم‌افزار را توضیح می‌دهیم، انواع برنامه‌های کامپیوتری را خلاصه می‌کنیم و مشاغلی را که از فرآیند توسعه فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند، بررسی می‌کنیم.

توسعه نرم افزار چیست؟

توسعه نرم افزار پروسه ای است که برنامه نویسان برای ساخت برنامه های کامپیوتری از آن استفاده می کنند. این فرآیند که به عنوان چرخه حیات توسعه نرم افزار (SDLC) نیز شناخته می شود، شامل چندین مرحله است که روشی را برای ساخت محصولاتی ارائه می دهد که مشخصه های فنی و نیازهای کاربر را مهیا می کند.

SDLC یک استاندارد بین المللی شرح می دهد که شرکت های نرم افزاری می توانند از آن برای تولید و بهتر شدن برنامه های کامپیوتری خود استفاده کنند. این یک ساختار تعریف شده برای تیم های توسعه ارائه می دهد تا در طراحی، ایجاد و نگهداری نرم افزار با کیفیت بالا دنبال کنند. هدف از فرآیند توسعه نرم افزار فناوری اطلاعات، ساخت محصولات موثر در یک بودجه و جدول زمانی تعریف شده است.

مراحل کلیدی در فرآیند توسعه نرم افزار

شش مرحله اساسی در فرایند عمر توسعه نرم افزار هست که عبارتند از:

1- نیاز به شناسایی دارد

شناسایی نیازها مرحله فکری فرآیند است. قبل از اینکه یک شرکت نرم‌افزاری بسازد، باید تحقیقات بازار گسترده‌ای انجام دهد تا دوام محصول را تعیین کند.

توسعه دهندگان بایدنتیجه و خدماتی را که نرم افزار باید ارائه دهد پیدا کنند تا مصرف کنندگان هدف آن بالاترین بهره را ببرند و آن را مهم و مفید بدانند. راه های مختلفی برای دریافت این اطلاعات وجود دارد، از جمله بازخورد مشتریان بالقوه و موجود و نظرسنجی ها.

تیم های فناوری اطلاعات و سایر بخش های شرکت نیز باید در مورد نقاط قوت، ضعف و فرصت های محصول بحث کنند. فرآیندهای پیشرفت نرم افزار فقط در مواردی شروع می شوند که محصول حتما هر پارامتری را برای موفقیت خود مهیا کند.

2- تجزیه و تحلیل نیاز

بررسی نیاز مرحله دوم در فرایند عمر توسعه نرم افزار است. در اینجا، ذینفعان در مورد الزامات فنی و کاربری و مشخصات محصول پیشنهادی برای دستیابی به اهداف آن توافق می کنند. این مرحله یک طرح کلی از هر جزء، محدوده، وظایف توسعه دهندگان و پارامترهای آزمایش برای ارائه یک محصول با کیفیت ارائه می دهد.

مرحله تجزیه و تحلیل نیاز شامل توسعه دهندگان، کاربران، آزمایش کنندگان، مدیران پروژه و تضمین کیفیت است. این مرحله همینطور قسمتی است که برنامه نویسان رویکرد توسعه نرم افزار مثل مدل آبشار یا V را انتخاب می کنند. تیم نتیجه این مرحله را در یک سند مشخصات مورد نیاز نرم افزار ثبت می کند که تیم ها همیشه می توانند در طول اجرای پروژه با آن مشورت کنند.

3- طراحی

طراحی مرحله سوم فرآیند توسعه نرم افزار است. اینجا، معماران و توسعه‌دهندگان مشخصه های فنی پیشرفته‌ای را که برای بوجود آوردن نرم‌افزار نیاز دارند، رسم می‌کنند. ذینفعان عواملی مانند سطوح ریسک، ترکیب تیم، فناوری های قابل اجرا، زمان، بودجه، محدودیت های پروژه، روش و طراحی معماری را مورد بحث قرار خواهند داد.

سند مشخصات طراحی (DSD) طراحی معماری، قسمت، ارتباطات، نمایش جلویی و جریان های کاربر محصول را معین می کند. این قسمت یک الگو برای وسعت دهندگان و آزمایش کنندگان به وجود می آورد و احتمال نقص و تاخیر در محصول نهایی را کم می کند.

4- توسعه و اجرا

مرحله بعدی توسعه و اجرای پارامترهای طراحی است. کد توسعه دهندگان بر طبق مشخصات محصول و لزومات مورد توافق در مراحل قبلی. با پیروی از دستورالعمل‌های شرکت، توسعه‌دهندگان فرانت‌اند رابط‌ها و بک‌اند می‌سازند طوریکه که مدیران پایگاه داده داده‌های مربوط را در پایگاه داده به وجود می آورند. برنامه نویسان هم کدهای یکدیگر را تست و بررسی می کنند.

پس از تکمیل کدنویسی، توسعه دهندگان محصول را در یک محیط در مرحله پیاده سازی مستقر می کنند. به آنها این  امکان را می دهد تا نسخه آزمایشی برنامه را تست کنند تا عملکرد را با الزامات تطبیق دهد.

5- آزمایش

مرحله آزمایش نرم افزار را از نظر اشکالات بررسی می کند و بازخورد آن را قبل از تحویل به کاربران تأیید می کند. در این مرحله، تسترهای متخصص عملکرد محصول را تأیید می کنند تا از عملکرد آن مطابق با سند تجزیه و تحلیل نیازمندی ها اطمینان حاصل کنند.

تسترها اگر تجربه ای با آن نرم افزار یا یک اسکریپت آزمایشی برای تایید عملکرد اجزای جداگانه نرم افزار داشته باشند، از تست اکتشافی استفاده می کنند. آنها توسعه دهندگان را از نقص در کد مطلع می سازند. اگر توسعه‌دهندگان تأیید کنند که نقص‌ها معتبر اند، برنامه را بهبود می‌بخشند و آزمایش‌کنندگان این فرآیند را تا وقتی که که نرم‌افزار عاری از اشکال باشد و مطابق با الزامات رفتار کند، تکرار می‌کنند.

6- استقرار و نگهداری

هنگامی که نرم افزار بدون نقص است، توسعه دهندگان می توانند آن را به مشتریان تحویل دهند. پس از انتشار نسخه تولیدی یک نرم افزار، شرکت توسعه نرم افزار فناوری اطلاعات یک تیم تعمیر و نگهداری ایجاد می کند تا مشکلاتی را که مشتریان هنگام استفاده از محصول با آن مواجه می شوند، مدیریت کنند. اگر مشکلی جزئی باشد، تعمیر و نگهداری می تواند یک راه حل ساده باشد، اما خرابی های شدید نرم افزار نیاز به به روز رسانی دارد.

انواع نرم افزار

نرم افزارها بر طبق کاربرد و به سه گروه تعلق دارند. در اینجا دسته بندی های محبوب نرم افزارها آورده شده است.

سیستم نرم افزار

نرم افزار سیستم که سیستم عامل نیز نامیده می شود، برنامه ای است که رایانه شما برای ترجمه دستورات ورودی به زبان قابل خواندن توسط ماشین استفاده می کند. سیستم عامل قسمت های سخت افزاری کامپیوتر را کنترل می کند.

نمونه هایی از سیستم عامل های محبوب مورد استفاده در رایانه های شخصی شامل سیستم عامل ویندوز مایکروسافت، سیستم عامل مک استفاده شده در مک بوک اپل و اوبونتو مبتنی بر لینوکس است. وب سرورها از سیستم عامل آپاچی استفاده می نمایند طوریکه که سیستم عامل یونیکس برای ساخت سیستم های اختصاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

نرم افزار کاربردی

این برنامه ای هست که بیشتر مردم برای انجام وظایف در رایانه و تلفن های خود از آن استفاده می نمایند. نمونه های محبوب عبارتند از برنامه های پردازش کلمه، مرورگرهای اینترنتی، پخش کننده های رسانه، ابزارهای ویرایش عکس، آنتی ویروس و حتی محصولات نرم افزار به عنوان سرویس (SAS).

زبانهای برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی برای به وجود آوردن نرم افزار استفاده می شود. فقط توسط کدنویس ها برای وجود برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرد. زبان های برنامه نویسی شامل جاوا، سی پلاس ، پی اچ پی و ... هستند.

شغل هایی که از توسعه نرم افزار استفاده می کنند:

چندین شغل در صنعت IT وجود دارد که از توسعه نرم افزار استفاده می کنند. در اینجا پنج شغل محبوب وجود دارد که می توانید با دانش توسعه نرم افزار شروع کنید:

1- مهندس تضمین کیفیت

وظایف اصلی: مهندسان تضمین کیفیت اطمینان حاصل می کنند که پروژه های توسعه نرم افزار از مشخصات طراحی و الزامات مشتری پیروی می کنند. آن‌ها گزارش‌های تضمین کیفیت را جمع‌آوری می‌کنند، محصولات را آزمایش می‌کنند، نقص‌ها را شناسایی می‌کنند و مطمئن می‌شوند که برنامه‌ها قبل از استقرار و عرضه برای کاربران بدون اشکال هستند.

2- برنامه نویس کامپیوتر

وظایف اصلی: برنامه نویسان کامپیوتر نرم افزار را می نویسند، اصلاح می کنند و اشکال زدایی می کنند. آنها برای ایجاد برنامه های کاربردی سرور، نگهداری، نظارت، مستندسازی و تست نرم افزار کد می نویسند.

3- مدیر پایگاه داده

وظایف اصلی: مدیران پایگاه داده بر عملکرد سیستم های پایگاه داده نظارت و بهبود می بخشند. آنها سیستم های پایگاه داده را نصب، پیکربندی، عیب یابی و نگهداری می کنند و امنیت مطلوب را همیشه تضمین می کنند.

4- تحلیلگر ارشد سیستم

وظایف اصلی: تحلیلگران ارشد سیستم بر پارامترهای شبکه و سیستم، مانند عملکرد و امنیت نظارت می کنند. آنها نرم افزار و سخت افزار سیستم های شبکه را نصب، پیکربندی، نگهداری و ارتقاء می دهند.

5- مهندس نرم افزار

وظایف اصلی: مهندسان نرم افزار برنامه ها را برای برنامه های مشتری آزمایش می کنند. آنها پروژه ها را مدیریت می کنند و الزامات تجاری و مشخصات فنی را بر اساس دستورالعمل های شرکت و انتظارات کاربر توضیح می دهند.

اگر در زمینه فناوری اطلاعات و توسعه نرم افزار متخصص باشید، می توانید در هر یک از موقعیت های فوق بیشتر کار کنید. اگر بتوانید کدنویسی کنید، برنامه های کامپیوتری را آزمایش کنید یا هر یک از وظایف را در SDLC انجام دهید، می توانید از بین بسیاری از فرصت های شغلی در این بخش انتخاب کنید.

0 نظر:

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *