توضیحاتی در رابطه با دندان های پونتیک

دندانسازی

توضیحاتی در رابطه با دندان های پونتیک

اگر تاج دندان کشیده شده سالم باشد، می توان از آن به عنوان پونتیک استفاده کرد. سپس به تکیه گاه های مجاور متصل می شود.

بریج دندان پونتیک طبیعی زمانی است که دندان قدامی کشیده می شود و سپس به عنوان دندان جایگزین استفاده می شود.

نگاهی به پل دندان پونتیک به طبیعی

بریج دندان پونتیک طبیعی زمانی است که دندان قدامی کشیده می شود و سپس به عنوان دندان جایگزین استفاده می شود. دندان آسیب دیده ممکن است تحت تاثیر تروما، بیماری پریودنتال، نارسایی کانال ریشه، تحلیل ریشه یا سایر مشکلات ریشه تا جایی که نیاز به کشیدن دارد، باشد. اگر تاج دندان کشیده شده سالم باشد، می توان از آن به عنوان پونتیک استفاده کرد. سپس به تکیه گاه های مجاور متصل می شود.

تمام باندینگ ها در پشت دندان ها قرار دارد، بنابراین غیر قابل توجه است. قسمت بصری بسیار نزدیک به نظر می رسد، اگر نه بهتر از قبل از استخراج. این روش فقط برای دندان های جلو استفاده می شود و برای فک بالا یا پایین قابل استفاده است و می تواند یک درمان دائمی یا موقت باشد.

اگرچه پونتیک به دندان طبیعی یک روش معمول نیست، اما برای شرایط خاص مفید و موثر است.

فواید

اگر دندان های مجاور آسیبی نبینند و نیازی به روکش نداشته باشند، این روش جایگزین مناسبی است. با این نوع بریج، دندان های مجاور مانند یک بریج استاندارد نیازی به تغییر یا آسیب دیدن ندارند. با کوچک‌تر بودن دندان‌های جلویی به طور کلی، فاصله آن‌ها محدود است و احتمالاً ایمپلنت کمتر مساعد است. یا اگر ایمپلنت یک گزینه است، در طول زمان بهبودی ایمپلنت، پل دندان پونتیک به طبیعی یک گزینه زیبایی است که برخلاف دندان جلویی از دست رفته، باله یا قسمتی از دست رفته است.

بریج دندان پونتیک به طبیعی راحت تر از بالشتک یا جزئی است. مناسب است و نیازی به تنظیم منظم نیست. از نظر زیبایی، این یک گزینه عالی است زیرا دندان در اصل از آن محل است. شکل، کانتور و سایه به خوبی تطبیق می‌دهند. هیچ سایه زنی سفارشی وجود ندارد که باید انجام شود "تا حد امکان" به دندان های مجاور منطبق شود.

هیچ هزینه آزمایشگاهی به این روش تعلق نمی گیرد، بنابراین هزینه آن ارزان تر است.یک مزیت دیگر این است که یک دوره دو هفته ای در یک دستگاه موقت وجود ندارد در حالی که منتظر استقرار دائمی است. این روش رویداد یک قرار با رضایت فوری است.

موارد منع مصرف

هنگام در نظر گرفتن این روش پونتیک دندان طبیعی، دندان های پایه باید از نظر پریودنتالی ثابت و بدون تحرک، دیاستم های بزرگ و تاج های فلزی باشند. استفاده از روکش های تمام سرامیکی تا زمانی که از تکنیک پیوند رزین مناسب استفاده شود، مناسب است. سایر موارد منع مصرف شامل بیمارانی با عادات پارافانکشنال، تاج های بالینی نسبتاً کوتاه، بیماری پریودنتال پیشرفته و فضای اکلوزال ناکافی است.

هنگام استفاده از این تکنیک، انسداد بسیار مهم است و باید تا حد امکان در پونتیک حداقل باشد. هنگامی که دندان های قدامی فک بالا به عنوان یک دندان طبیعی استفاده می شود، تماس اکلوزال پونتیک با فک پایین، ثنایای متضاد فک پایین باید در ناحیه سینگولوم انسیزال باشد و اجازه می دهد اتصال دهنده های خارجی زبانی در اکلوژن مرکزی و عملکرد آنها خالی شود.

انسیزال های فک پایین با انسداد کلاس 1 یا 2 تا زمانی که تماس مخالفی وجود نداشته باشد، ایده آل هستند زیرا سطح مناسبی برای اتصال، اتصال دهنده ایجاد می کند. استفاده از دندان نیش برای بریج طبیعی پونتیک کمتر ایده آل است زیرا حفظ انسداد خلفی و قدامی روی پونتیک چالش برانگیزتر است. نیروهای نامطلوب بر روی دندان های اطراف و لبه های انسیزال دندان های ثنایای جانبی ممکن است پونتیک را در برابر شکستگی آسیب پذیرتر کند.

مواد باندینگ

سیم ارتودنسی نامزد کمتری برای باندینگ است زیرا محدودیت هایی دارد. سیم می تواند گرد یا صاف بافته شود. سیم ها خسته کننده تر هستند و اتصال آنها دشوار است. سیم های گرد انعطاف پذیری کمتری دارند و حرکات چرخشی بالقوه صورت/زبانی را جبران نمی کنند.

هنگامی که سیم فلزی در اتصال استفاده می شود، رزین کامپوزیت اضافی مورد نیاز است.علاوه بر این، با حجم اضافی رزین، آهنربای مواد غذایی و پلاک را فراهم می کند و در نتیجه تمیز کردن آن مشکل است. همچنین، با اتصال سیم فلزی، نتیجه شکست بیشتر درگیر می شود و در نتیجه پونتیک از بین می رود.

روبان های پلی اتیلن با استحکام فوق العاده بالا (UHSPE) استحکام و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سیم های فلزی دارند. آنها را می توان تغییر داد و با فرآیند پیوند سازگار کرد. آنها مقاومت شیمیایی، زیست سازگاری و استحکام بالای شکستگی را برای اتصال ایجاد می کنند. الیاف موجود در روبان دارای مواد سفت کننده هستند و به جلوگیری از رشد سریع ترک کمک می کنند. از طریق این روبان رشد ترک های جزئی محدود می شود.

هنگامی که ترک کامپوزیت به الیاف UHSPE می رسد، ترک به مسیر دیگری هدایت می شود یا کند شده یا متوقف می شود و نرخ شکست را کاهش می دهد و طول عمر پیوند کامپوزیت را افزایش می دهد.

به طور کلی، این فرآیند ساده و نه خیلی تهاجمی است که توسط دندانپزشک عمومی، پریودنتیست یا جراح دهان تکمیل می شود. مراحل این فرآیند عبارتند از:

دندان کشیده می شود.

محل استخراج تمیز می شود و خونریزی کنترل می شود.

دندان از سطح جونده دندان تا بافت اندازه گیری می شود تا مشخص شود چه مقدار ریشه باید برداشته شود تا زیبایی ظاهری طبیعی به نظر برسد.

بسته به بهترین زیبایی شناسی تعیین می کند که چقدر دندان قطع شده است. قسمت اعظم ریشه قطع می شود و دندان به شکلی شکل می گیرد که مانند یک قطعه پازل در بافت و بین دو دندان مجاور قرار می گیرد.

دندان با پوکه جلا داده می شود.

مواد پرکننده در دندان قرار داده می‌شود تا دهانه‌ای که ریشه در آن قرار داشته است را ببندد.

اباتمنت ها برای باندینگ اچ می شوند. ممکن است فقط دندان های مجاور باشد، یا برای ثبات بیشتر، بسته به اینکه چه چیزی بیشترین ثبات را ایجاد می کند، باندینگ ممکن است به مجموعه دندان های بعدی برود.

دندان پونتیک در محل اصلی خود قرار می گیرد.

برای تثبیت دندان در جای خود از روبان فیبر یا مواد دیگر همراه با باند رزین کامپوزیت استفاده می شود.

مراقبت در منزل

رعایت بهداشت دهان و دندان در اطراف این نوع پل مانند هر پل دیگری اهمیت دارد. تمیز کردن بین پروگزیمال همچنان بسیار توصیه می شود. بسته به نیاز و توانایی بیمار، نخ دندان، برس های بین دندانی، سافت پیک های لاستیکی و یا خلال دندان، همگی از وسایل مورد استقبال هستند.

ببینید چه چیزی بهتر است و از آن استفاده کنید. برای جلوگیری از پوسیدگی و به خطر افتادن ثبات آن دندان‌ها، جداسازی دو طرف داخل دندان‌های پایه مهم است. مسواک زدن خوب با این پل سه واحدی برای جلوگیری از پوسیدگی بسیار مهم است.

در قسمت پشتی این پل پیوند وجود دارد که از دندان طبیعی خشن تر است و آهنربایی برای بیوفیلم و سنگ ایجاد می کند. هنگامی که متخصصان دندانپزشکی نیاز به مقیاس و جداسازی بیوفیلم و یا جرم دارند، ممکن است شانس بیشتری برای از بین رفتن باند یا حتی از بین بردن آن وجود داشته باشد.

اگر در هر زمان باند جدا شد یا شل شد، در بیشتر موارد می توان آن را دوباره چسباند. با توجه به اینکه دندان جلویی است و عزت نفس و زیبایی در آن دخیل است، معمولاً در ذهن بیمار به عنوان یک "اورژانس" در نظر گرفته می شود.

بریج دندان پونتیک به طبیعی یک روش عالی جایگزینی موقت یا دائمی برای دندان جلویی است. این از نظر زیبایی شناختی، از نظر روانی رضایت بخش و از نظر مالی قابل قبول است. از آنجایی که یک مورد یک قرار ملاقات و یک راه حل فوری است، یک طرح مطلوب در نظر گرفته می شود. این ممکن است هنگام آموزش دادن به بیمار در مورد گزینه ها مورد توجه قرار گیرد.

 

برای مشاهده اطلاعات نرم افزار دندانسازی سایاهو (تنها نرم افزار یکپارچه دندانسازی در ایران) اینجا کلیک کنید.

0 نظر:

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *