حرفه دندانسازی : انواع پروتز دندانی

دندانسازی

حرفه دندانسازی : انواع پروتز دندانی

وقتی به دندان مصنوعی فکر می کنید، ممکن است مجموعه کاملی از دندان های بالا و پایین را تصور کنید که با لثه های صورتی رنگ ... نشسته اند در یک لیوان پر از آب روی میز. اما آیا می دانستید که کلمه پروتز در واقع برای اشاره به چندین نوع مختلف دندان مصنوعی استفاده می شود؟ به عنوان مثال، پروتز پارسیل ثابت (که معمولاً «پل» نامیده می‌شود)، پروتز پارسیل متحرک، و پروتز کامل متحرک (در شیشه) وجود دارد. همچنین ممکن است یک مجموعه کامل از پروتزهایمصنوعی داشته باشید که به طور ایمن در دهان ثابت شوند.

لبخند خود را بهبود بخشید یک دندان از دست رفته می تواند بر توانایی جویدن شما تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد. دندان از دست رفته می تواند بر سلامت استخوان فک تأثیر بگذارد و دندان های دیگر را در معرض خطر بگذارد.

وقتی به دندان مصنوعی فکر می کنید، ممکن است مجموعه کاملی از دندان های بالا و پایین را تصور کنید که با لثه های صورتی رنگ ... نشسته اند در یک لیوان پر از آب روی میز. اما آیا می دانستید که کلمه پروتز در واقع برای اشاره به چندین نوع مختلف دندان مصنوعی استفاده می شود؟ به عنوان مثال، پروتز پارسیل ثابت (که معمولاً «پل» نامیده می‌شود)، پروتز پارسیل متحرک، و پروتز کامل متحرک (در شیشه) وجود دارد. همچنین ممکن است یک مجموعه کامل از پروتزهای مصنوعی داشته باشید که به طور ایمن در دهان ثابت شوند.

انوع پروتز دندانی

تاج ها

ایمپلنت ها

پل ها

دندان مصنوعی

روکش ها

1- تاج دندان

روکش دندان یک پوشش جدید برای دندان خراب است.

یک تاج ممکنه از فلز یا چینی ساخته شوده باشد. برای دندان هایی که آسیب دیده اند روکش دندان راه حل بلند مدت خوبی هستند. دندان هایی که نیاز به ترمیم قابل توجهی دارند در معرض خطر بسیار بیشتری برای هستند. تاج ها یک راه حل تقریبا دائمی در نظر گرفته می شوند. هنگامی که یک تاج در جای خود قرار گرفت، باید 5 تا 15 سال یا حتی بیشتر در صورتی که درست نگهداری شود، دوام بیاورد. شما باید مانند هر دندان دیگری با روکش مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

یک تاج ممکن است به مرور زمان ترک بخورد یا سیمانی که آن را در جای خود نگه می دارد نرم شود. که می تواند به باکتری ها اجازه دهد تا وارد دندان شوند و دندان را عفونی کنند.

2- ایمپلنت دندان

این نوع پروتز در استخوان فک گذاشته می شود و با تشکیل مواد استخوانی جدید در اطراف آن قرار می گیرد

ایمپلنت ها معمولاً دستگاه های مقاومی هستند که می توانند تأثیر مثبت بر کیفیت زندگی داشته باشند.

اما در حالی که ایمپلنت ها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند برخی از عوارض مکانیکی، فنی و بیولوژیکی داشته باشند، منابع مورد اعتماد مانند:

شل شدن پیچ

شکست سیمان

چینی شکسته

عوارضی در بافت نرم یا استخوان دور ایمپلنت

تصمیم برای انتخاب ایمپلنت یا پروتز ممکن است به قیمت و اینکه آیا استخوان لازم برای کاشت ایمپلنت وجود دارد ، بستگی دارد.

3- پل ها

بریج دندانی سنتی

 شامل یک دندان یا دندان مصنوعی است که توسط روکش‌های دندانی که روی هر یک از دندان‌های پایه چسبانده شده‌اند، در جای خود ثابت می‌شوند. بریج سنتی محبوب ترین نوع بریج دندانی است و از وقتی می توان آن استفاده کرد که دندان های طبیعی در دو طرف شکاف ایجاد شده توسط دندان از دست رفته وجود داشته باشد

پل دندانی کنسولی

اگر چه شبیه به یک پل سنتی است، اما پانتیک در یک پل دندانی کنسولی توسط یک روکش دندان که فقط به یک دندان تکیه گاه سیمان شده است، در جای خود نگه داشته می شود. برای بریج کنسول فقط به یک عدد دندان طبیعی در کنار شکاف دندان از دست رفته نیاز است

پل دندانی با پشتیبانی از ایمپلنت

همانطور که از نام آن مشخص است، بریج های دارای ایمپلنت از ایمپلنت های دندانی بر خلاف تاج یا فریم ورک استفاده می کنند. معمولاً برای هر دندان از دست رفته یک ایمپلنت از طریق جراحی قرار

می گیرد و این ایمپلنت ها پل را در موقعیت خود نگه می دارند.اگر برای هر دندان از دست رفته امکان ایمپلنت نباشد، بریج ممکن است دارای یک پانتیک معلق بین دو تاج تحت حمایت ایمپلنت باشد

یک پل با ایمپلنت که پایدارترین سیستم در نظر گرفته می شود، معمولاً به دو عمل جراحی نیاز دارد.

4- دندان مصنوعی

پروتزها دستگاه های مصنوعی هستند که به خوبی روی لثه ها قرار می گیرند و مانند دندان های طبیعی به نظر می رسند و عمل می کنند دندان مصنوعی هم گفته می شود.

مقدار از دست دادن دندان و ترجیح شما به تعیین بهترین نوع دندان مصنوعی به شما کمک می کند.

 رایج ترین انواع دندان مصنوعی :

پروتزهای کامل جایگزین همه دندان‌های شما می‌شوند و روزانه برای تمیز کردن آن‌ها را بردارید.

جایگزین بعضی از دندان های شما پروتزهای جزئی متحرک می شود، اما نه همه آنها

پروتزهای جزئی ثابت به عنوان پل های تحت حمایت ایمپلنت هم شناخته می شوند.

پروتزهای نگهدارنده ایمپلنت روی ایمپلنت ها چسبانده می شوند اما باید روزانه برای تمیز کردن برداشته شوند (که به آن دندان مصنوعی اسنپ این نیز می گویند)

نوع دیگری از دندان مصنوعی فلیپر نام دارد. این ها پروتزهای جزئی موقت هستند که جایگزین یک یا چند دندان می شوند. آنها از موادی با دوام کمتر نسبت به پروتزهای پارسیل معمولی ساخته شده اند، چون برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گیرند.

5- روکش دندان

روکش ها با پوشش آنها با پوسته ای طبیعی به بهبود رنگ و ظاهر دندان های طبیعی کمک می کنند.

برای حمایت از روکش باید دندان های تقریبا سالمی داشته باشید. ونیرها می توانند 10 تا 15 سال قبل از لزوم به تعویض دوام داشته باشند.

تفاوت بین همه این "پرتزهای مصنوعی" چیست؟

اساساً، دندان مصنوعی متحرک (همانطور که از نام آن پیداست) برای شما آسان است، در حالی که پروتز ثابت تنها در مطب دندانپزشکی قابل برداشتن است. اما وقتی بین این دو نوع انتخاب می‌کنید، چیزی که مورد بحث قرار می‌گیرد چیزی فراتر از قابلیت جابجایی است – پیامدهای مهمی برای سلامت و اعتماد به نفس شما نیز وجود دارد

پروتزهای متحرک از دست دادن استخوان را تسریع می کنند

روزی روزگاری، پروتزهای کامل متحرک بهترین و در واقع، تنها  سیستم جایگزینی دندان مصنوعی بود که دندانپزشکی می توانست ارائه دهد. با این حال، پروتزهای متحرک با مشکلاتی همراه هستند. بی‌ثباتی آنها در دهان اغلب به فرد پوشنده نیاز دارد که تنظیمات و مصالحه‌های دائمی را انجام دهد، مانند خوردن غذاهای نرم و در هنگام صحبت کردن و جویدن. با گذشت زمان، حتی پس از اینکه فرد یاد گرفت با آنها کنار بیاید، در نهایت تناسب اندام خود را از دست می دهند. به این دلیل اتفاق می افتد که پوشیدن آنها باعث تسریع تحلیل استخوان در فک می شود که به ناچار پس از دست دادن دندان اتفاق می افتد. تسریع از دست دادن استخوان ناشی از قرار دادن پروتزهای تحت فشار روی برجستگی های استخوانی است که قبلاً دندان ها را نگه می داشتند.

از دست دادن بافت استخوانی در داخل فک نامرئی می باشد. با این وضع، اثرات آن در نهایت به راحتی قابل روئیت است. هنگامی که دندان ها از بین می روند، استخوان مجاور توسط فرآیندهای طبیعی بدن جذب می شود (ذوب می شود). با گذشت زمان، حجم و تراکم استخوان به طور قابل توجهی کاهش می یابد. به همین دلیل است که پروتزها درست روی هم قرار نمی گیرند. همانطور که استخوان کوچک می شود، فاصله بین بینی و چانه شما نیز کاهش می یابد و پشتیبانی از ویژگی های صورت از بین می رود. به اندازه کافی رها کنید، ممکن است شما را پیر و ناراضی نشان دهد - چه از دندان مصنوعی خود استفاده کنید یا نه

در حالی که پروتزهای متحرک از دست دادن استخوان را متوقف نمی‌کنند، راهی برای جایگزینی دائمی مجموعه کاملی از دندان‌ها و جلوگیری از تحلیل استخوان نیز وجود دارد: پروتزهای متحرک با ایمپلنت که در دهان شما ثابت می‌شوند. ایمپلنت های دندانی که به طور محکم به بافت استخوانی زنده متصل می شوند، تحریک و پشتیبانی لازم برای جلوگیری از از بین رفتن استخوان را فراهم می کنند. استخوان فک شما در واقع به ایمپلنت می‌پیوندد که دلیل آن خاصیت استخوان‌دوستی قابل توجه تیتانیوم است، فلزی که ایمپلنت‌های دندانی از آن ساخته شده‌اند.

ایمپلنت ها به دلیل لنگر محکمی که دارند، پایه محکمی را برای پروتزهای ثابت تشکیل می دهند. برای نگه داشتن مجموعه کاملی از دندان های جایگزین بالا یا پایین ممکن است به چند ایمپلنت نیاز باشد. هنگامی که دندان مصنوعی به ایمپلنت متصل می شود، هرگز نباید نگران شل شدن یا لیز خوردن آن باشید. این بدان معناست که شما می توانید هر چیزی را که می خواهید بخورید، به طور معمول صحبت کنید و کرم های آزار دهنده و چسب های دندان مصنوعی را فراموش کنید

افرادی که پروتزهای ثابت را به جای متحرک انتخاب می کنند، گزارش می دهند که این سیستم بیشتر شبیه دندان های طبیعی خودشان است و کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد. از سوی دیگر، بیش از نیمی از افرادی که از پروتزهای متحرک تحتانی استفاده می کنند، گزارش می دهند که از ثبات و راحتی خود راضی نیستند. اگرچه دندان‌های تحت حمایت ایمپلنت در ابتدا گران‌تر هستند، اما بهترین سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند زیرا هرگز نیازی به تعویض یا بازسازی نخواهند داشت.

برای مشاهده اطلاعات نرم افزار دندانسازی سایاهو (تنها نرم افزار یکپارچه دندانسازی در ایران) اینجا کلیک کنید.

0 نظر:

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *