دانلود چیست؟

علوم کامپیوتر

دانلود چیست؟

دانلود عبارتی از انتقال یک فایل یا داده از یک رایانه به رایانه دیگر از طریق یک شبکه است . دانلود می تواند به انتقال کلی داده  یا انتقال یک فایل خاص اشاره داشته باشد.

اینترنت تمامش به دانلود داده ها بستگی دارد ، هنگامی که دارید از وب‌سایت‌ها یا برنامه‌ها ، رایانه یا تلفن همراه استفاده میکنید شما دانلود داده انجام میدهید. این داده ها می توانند متن ، تصاویر یا ویدیو استفاده شده در صفحات یا برنامه هایی باشد که کاربران بازدید می کنند . بیشتر این داده ها فقط برای مدت طولانی نگهداری می شوند تا یک بار استفاده شوند و سپس از دستگاه حذف شوند.

دانلود داده یا یک فایل از دستگاه مشتری و کپی کردن آن در سرور بارگزاری ( آپلود ) نامیده می شود.

دانلود چیست؟

هنگامی که کاربران می خواهند داده ها را در دستگاه خود ذخیره کنند ، داده ها را دانلود می کنند، امکانش هست که یک فایل یا برنامه باشد که میخواهند برای همیشه اون فایل رو داشته باشند. هنگامی که آنها اون فایل را دانلود می کنند، کاربران یک کپی از داده ها را از رایانه مرکزی که سرور نامیده می شود ، تهیه می کنند.

 

به طور کلی کلمه  دانلود هم برای فرآیند کپی داده ها و هم برای فایل حاصل استفاده می شود. دانلود بیشتر در زمینه کپی داده ها از یک سرور مرکزی  استفاده می شود، در حالی که یک قانون پایه و سخت نیست که اگر داده ها بین دو دستگاه مشابه یا بین دو ذخیره سازی داده باشد، مانند یک دیسک فشرده به یک درایو حافظه دائم (هارد دیسک) ، انتقال داده نامیده می شود.

 

سرعت دانلود چیست؟

سرعت دانلود معیاری است که نشان می دهد چه مقدار داده را می توان از یک اینترنت دلخواه به دستگاه کاربر در یک ثانیه منتقل کرد. معمولاً بر حسب مگابیت در ثانیه ( Mbps ) اندازه گیری می شود. هرچه این عدد بیشتر باشد سرعت بیشتری دارید. حداکثر ظرفیت انتقال داده های یک شبکه سیمی یا بی سیم در زمان معینی را پهنای باند می گویند.

 

نکته : در ایالات متحده آمریکا ،با سرعت دانلود 25 مگابیت بر ثانیه یا بیشتر ، به عنوان سریع ترین اینترنت پهنای باند در جهان در نظر گرفته می شود.

 

برای اکثراینترنت های خانگی یا شخصی، سرعت آپلود کمتر از دانلود است. دلیل این که برای اکثر مردم باید داده‌های بیشتری نسبت به آپلود مورد نیاز خود دانلود کنند، بنابراین دانلودها توسط ارائه ‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) در اولویت هستند. کسب و کارها ممکن است از داشتن سرعت آپلود مشابه با دانلودشان بهره مند شوند به این می گویند داشتن یک اتصال اینترنتی متقارن.

 

یک ISP سریع ترین سرعت دانلود ممکن را تبلیغ می کند، اما عوامل زیادی می تواند بر سرعت دانلود در دنیای واقعی تأثیر بگذارند. شبکه های خانگی قدیمی یا روترهای Wi-Fi ممکن است نتوانند اتصالات سریع کافی برای پشتیبانی از اتصالات اینترنتی مدرن را ارائه دهند. قدرت ضعیف سیگنال تلفن همراه یا وای فای نیز باعث کندی دانلود می شود. علاوه بر این، سرعت سروری که کاربران از آن دانلود می کنند ممکن است سریع نباشد.

 

به عنوان مثال، شرکت‌های بزرگ سرورهای زیادی با اتصالات اینترنت فوق‌العاده سریع دارند که می‌توانند بسیاری از دستگاه‌ها را با سرعت بالا به طور همزمان دانلود کنند. اما شرکت‌های کوچک ‌تر ممکن است فقط یک سرور داشته باشند که به راحتی توسط بسیاری از افرادی که سعی در دانلود چیزی دارند غرق می‌شود و دانلود در نتیجه کند است.

 

تفاوت بین دانلود، کش و استریم چیست؟

هنگام انتقال یک فایل به یک دستگاه، مانند موسیقی یا ویدیو، کاربران ممکن است این گزینه را داشته باشند که آن را دانلود یا آنلاین پخش کنند. در حالی که قانون سخت و سریعی برای نحوه استفاده شرکت‌های مختلف از این اصطلاحات وجود ندارد، به طور کلی، دانلود یک کپی دائمی است، حافظه پنهان یک کپی موقت است و یک جریان که فقط در صورت استفاده کپی می‌شود.

 

دانلود داده ها به معنای داشتن یک نسخه دائمی است. اطلاعات کامل در یک دستگاه نگهداری می شود. معمولاً کاربران نهایت کپی را مدیریت می کنند و دسترسی دارند تا هر چقدر که می خواهند از آن استفاده کنند ، ممکن است بتوانند آن را در دستگاه دیگری کپی کنند . یک نمونه دانلود می تواند ذخیره یک کپی از یک سند در یک دستگاه باشد تا همیشه در دسترس باشد.

 

یک کپی کش معمولاً یک کپی کامل است که روی دستگاه وجود دارد، اما توسط برنامه مدیریت می شود و نه کاربر ممکن است کامل نباشد و ممکن است لازم باشد قبل از استفاده مجدد با سرویس تماس گرفته شود. برنامه تصمیم می گیرد که کپی حافظه پنهان چه مدت وجود داشته باشد و ممکن است در صورت نیاز آن را حذف کند. داشتن داده های کش مفید است چون داده های کمتری به انتقال نیاز دارد و باعث می شود محتوا سریعتر در دسترس باشد. معمولاً کاربر نمی تواند از داده های خارج از برنامه استفاده کند. نمونه‌ای از حافظه پنهان یک سرویس موسیقی است که دارای حافظه پنهان است تا فایل ها هر بار که پخش می‌شوند نیازی به انتقال داده نداشته باشند یا برای پخش آفلاین در دسترس باشند.

 

داده کپی شده زمانی که داده ها قبل از نیاز به دستگاه ارسال می شود و پس از استفاده از آن نگهداری نمی شود. اغلب برای موسیقی و فیلم استفاده می شود. تنها چند لحظه زود تر از آنچه در حال مشاهده است به دستگاه کاربر نهایی ارسال می شود. داده ها قبل از نمایش در یک بافر موقت (حافظه موقت) نگهداری می شوند. پس از اتمام محتوا  داده ها حذف می شوند. اگر کسی بخواهد دوباره آن را ببیند  باید نسخه دیگری از سرور پخش شود که نمونه‌ای از جریان زمانی است که یک سرویس ویدیوی آنلاین داده‌های ویدیویی را همانطور که لازم است ارسال می‌کند، اما اگر از اینترنت حذف شود ، جریان به پایان می ‌رسد.

0 نظر:

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *