روش های قالب گیری ایمپلنت دندانی

دندانسازی

روش های قالب گیری ایمپلنت دندانی

قالب گیری ایمپلنت بر اساس مراحل مختلفی انجام می شود.

با توجه به قیمت بالای درمان ایمپلنت دندان یا کاشت دندان، باید این مرحله را با دقت بالایی انجام دهیم

نکته مهم این که متریال مورد استفاده در این مرحله و سایر متریال ها به همراه اقدامات، مانند پایه، روکش، پیوند استخوان، جراحی لثه همه این موارد باعث می شوند که در قیمت نهایی ایمپلنت تاثیر داشته باشند. برای مرحله قالب گیری اجزای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

سینی قالب گیری

سینی های قالب گیری به عنوان اجزایی شناخته می شوند که مواد قالب گیری درون آن ها قرار گرفته و حمل می شوداصلی ترین کاربرد سینی های قالب گیری کارکرد تکیه گاه مثل آن ها استاین سینی ها می توانند به شکل سفارشی درست شده باشند یا از قالب های استوک استفاده شده باشد.   

 

مواد قالب گیری ایمپلنت

موادی که برای قالب گیری دندان نیاز است را به درون سینی ها تزریق می کنند، این مواد را درون دهان قرار می دهند و پس از انجام مراحل قالب گیری که به صورت کاملا دقیق از بافت ها و دندان ها انجام گرفته است آن را از دهان خارج می کننداکثرا برای قالب گیری از موادی مثل پلی اتر یا وینیل پلی سیلوکسان استفاده می کننددقت کنید که سفتی ویسکوزیته باید به اندازه ای باشد که هنگام بیرون آمدن از دهان دچار پارگی نشود و همچنین اندازه سفت بودن آن به شکلی نباشد که جزییات را ثبت نکند.

 

انواع روش قالب گیری ایمپلنت دندان

قالب گیری ایمپلنت دندان دو مدل انجام می گردددندانپزشک انتخاب قالب ها را بر طبق مدل اباتمنت انجام می دهد و یکی از شکل های قالب ها را استفاده می کندهر یک از این روش های قالب گیری به مقدار نسبی دارای مزایا یا معایبی می باشندمدل موادی که برای قالب گیری ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد همچنین به نوع قالب ایمپلنت بستگی خواهد داشت.

انواع قالب گیری عبارتند از:

تری باز (مستقیم)

تری بسته (غیرمستقیم)

 

قالب گیری با سینی بسته

یکی از رایج ترین نوع قالب گیری که در دندانپزشکی انجام می شود، قالب گیری با سینی بسته استدر این روش نخست اباتمنت قالبی بر روی ایمپلنت قرار می گیرد و بعد فرایند قالب گیری انجام می شودوقتی که قالب گیری با دقت انجام شد مواد را از دهان بیمار خارج می کننددر این شرایط اباتمنت ها هنوز در دهان باقی مانده انددر مرحله بعدی آن ها را از روی ایمپلنت ها جدا کرده و به شکل آنالوگ بر روی ایمپلنت.می گذارند. یادتان باشد که جهت چرخش اباتمنت ها باید درست انجام شود.

ویسکوزیته مواد قالب گیری باید به اندازه ای باشد که موقع خروج از دهان همچنین برای قرار گیری مجدد قالب گیری دچار پارگی نشوددر صورتی که مواد بسیار سنگین باشند موقعی که درون دهان قرار می گیرند یا در زمان گذاشتن اباتمنت به علت سفت شدن موجب می شود که دقت کار پایین بیاید

 

قالب گیری با سینی باز

قالب گیری به مدل سینی باز به عنوان دقیق ترین نوع قالب گیری حساب می آید . در این نوع  قالب گیری اباتمنت از پین بلندی برخوردار بوده و از سینی قالب گیری بیرون می زنددندانپزشکان قبل از اینکه قالب را بردارند قفل مربوط به اباتمنت را باز میکنند و پین را از آن جدا می کننداین اباتمنت ها دارای شیارهای قالب گیری عمیقی اند و موجب می شوند مواد قالب گیری به خوبی جفت و جور شوند.

در این مدل قالب گیری لازم است مواد قالب گیری مدلی کاملا دقیق در یک جهت دقیق قرار گرفته و در تکیه گاه سینی باز قفل شوندبه همین خاطر است که از مواد ویسکوزیته بالا با ساختار نسبتا سفت استفاده می نماینددرست است که این ماده باید از ویسکوزیته بالایی برخوردار باشد اما در عین حال باید سبک باشد به این دلیل که مواد سنگین موجب چین خوردگی می شوند و بر روی دندان های کناری تاثیر خیلی زیادی می گذارند.

در روش قالب گیری سینی باز امکان دارد که از سینی های استوک یا سینی های سفارشی که در آزمایشگاه ساخته می شوند استفاده شود ، سوراخی بر روی این سینی ها می گذارند  تا بعد از قرار گرفتن آن در داخل دهان پین از آن خارج شود.


برای مشاهده اطلاعات نرم افزار دندانسازی سایاهو (تنها نرم افزار یکپارچه دندانسازی در ایران) اینجا کلیک کنید

0 نظر:

    نظر بدهید

      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *