سلامت دندان و دندان مصنوعی

دندانسازی

سلامت دندان و دندان مصنوعی

پروتز یک جایگزین متحرک برای دندان هایی است که بافت های اطراف آن دست رفته است. دو مدل پروتز در دسترس است ، پروتز کامل و پروتز جزئی. پروتزهای کامل زمانی استفاده می‌شوند که تمام دندان‌ها از بین رفته باشند، در حالی که پروتز پارسیل زمانی استفاده می‌شوند که تعدادی از دندان‌های طبیعی باقی بمانند.

با پروتزهای مصنوعی با احتیاط زیادی برخورد کنید. برای جلوگیری از افتادن آنها، هنگام دست زدن به آنها روی یک حوله تا شده یا یک سینک پرازآب بایستید.

دندان مصنوعی کامل

دندان مصنوعی جزئی

آیا جایگزینی برای دندان مصنوعی وجود دارد؟

آیا بیمه هزینه پروتز را پرداخت می کند؟

پروتز یک جایگزین متحرک برای دندان هایی است که بافت های اطراف آن دست رفته است. دو مدل پروتز در دسترس است ، پروتز کامل و پروتز جزئی. پروتزهای کامل زمانی استفاده می‌شوند که تمام دندان‌ها از بین رفته باشند، در حالی که پروتز پارسیل زمانی استفاده می‌شوند که تعدادی از دندان‌های طبیعی باقی بمانند.

دندان مصنوعی کامل

پروتزهای کامل می توانند "معمولی" یا "فوری" باشند. پروتز معمولی پس از برداشتن دندان ها و شروع به ترمیم بافت لثه ساخته می شود و حدود 8 تا 12 هفته پس از برداشتن دندان ها برای قرار دادن در دهان آماده است.

بر خلاف پروتزهای معمولی، پروتزهای فوری از قبل ساخته می شوند و به محض برداشتن دندان ها می توان آنها را در جای خود قرار داد. در نهایت، اجباری نیست مراجع مجبوردر مدت دوره بهبودی بدون دندان بماند. با این حال، استخوان ها و لثه ها با گذشت زمان، به ویژه در دوره بهبودی پس از برداشتن دندان، کوچک می شوند. بدین ترتیب یک نقطه ضعف پروتزهای فوری در قیاس با پروتزهای معمولی این است که نیاز به تنظیمات زیادتری دارند تا به درستی در مدت فرآیند بهبودی قرار بگیرند و به طور کلی باید تنها به عنوان یک راه حل موقت در نظر گرفته شوند تا زمانی که دندان مصنوعی معمولی ساخته شود.

دندان مصنوعی جزئی

پروتز جزئی متحرک یا بریج معمولاً از دندان‌های جایگزین متصل به پایه پلاستیکی صورتی یا لثه‌ای تشکیل می‌شود که گاهی اوقات توسط یک چارچوب فلزی که دندان مصنوعی را در دهان نگه می‌دارد به هم متصل می‌شود. دندان مصنوعی جزئی وقتی مورد استفاده قرار می گیرد که یک یا چند دندان طبیعی در قسمت فک بالا یا پایین باقی بماند. یک بریج ثابت با گذاشتن تاج روی هر دو طرف فضای دندان ها و چسباندن دندان های مصنوعی به آن ها، جایگزین یک یا چند دندان می شود. این "پل" سپس در جای خود سیمان می شود. پروتز جزئی نه تنها فضاهای ایجاد شده توسط دندان های از دست رفته را پر می کند، بلکه از تغییر موقعیت دندان های دیگر نیز جلوگیری می کند. پروتز جزئی دقیق قابل جابجایی است و به جای گیره هایی که به تاج های مجاور متصل می شوند، دارای ضمائم داخلی است. این دستگاه ظاهر طبیعی تری دارد.

آیا جایگزینی برای دندان مصنوعی وجود دارد؟

بله، می توان از ایمپلنت های دندانی برای حمایت از پل های سیمانی استفاده کرد و نیاز به دندان مصنوعی را از بین برد. هزینه معمولا بیشتر است، اما ایمپلنت ها و بریج ها بیشتر شبیه دندان های واقعی هستند. ایمپلنت های دندانی در حال شکل گیری در جایگزینی برای دندان مصنوعی اند ، اما همه کاندیدای کاشت نیستند.

همینطور شاید از ایمپلنت های دندانی برای حمایت از دندان مصنوعی استفاده شود که ثبات بیشتری را تحویل می دهد.

آیا بیمه هزینه پروتز را پرداخت می کند؟

اکثر ارائه دهندگان بیمه دندان، بخشی یا تمام هزینه های پروتز را پوشش می دهند. با این حال، با شرکت خود تماس بگیرید تا از جزئیات مواردی که آنها پوشش خواهند داد مطلع شوید.

پروتزهای مصنوعی چگونه ساخته می شوند؟

روند پیشرفت پروتز چند هفته و چندین جلسه زمان می برد. هنگامی که دندانپزشک یا متخصص پروتز شما (دندانپزشکی که در ترمیم و جایگزینی دندان تخصص دارد) تشخیص داد که چه نوع دستگاهی برای شما مناسب است، مراحل کلی عبارتند از:

یک تعداد برداشت از فک خود ایجاد کنید و اندازه گیری کنید که فک های شما چطور با یکدیگر ارتباط دارند و چه مقدار فاصله بین آنها وجود دارد.

مدل‌ها، فرم‌های مومی و یا الگوهای پلاستیکی را در شکل و موقعیت دقیق دندان مصنوعی ایجاد کنید. شما چندین بار این مدل را "آزمایش" خواهید کرد و پروتز از نظر رنگ، شکل و تناسب قبل از قالب گیری نهایی دندان مصنوعی ارزیابی می شود.

پروتز نهایی را بچسبانید

در صورت لزوم تنظیمات انجام خواهد شد

پروتزهای جدید چه حسی دارند؟

پروتزهای جدید احتمالا برای چند هفته کمی غیر طبیعی یا شل به نظر برسند تا وقتی که ماهیچه های گونه و زبان یاد بگیرند که آنها را در جای خود نگه دارند و به راحتی آنها را وارد و خارج کنید. همچنین، هنگام شروع استفاده از دندان مصنوعی، تحریک یا درد جزئی و افزایش جریان بزاق غیرعادی نیست، اما با تنظیم دهان، این مشکلات کاهش خواهند یافت.

آیا دندان مصنوعی من را متفاوت جلوه می دهد؟

پروتزها به گونه ای ساخته می شوند که شباهت زیادی به دندان های طبیعی شما داشته باشند، بنابراین باید فقط یک تغییر کوچک قابل توجه در ظاهر ایجاد شود. در واقع، دندان مصنوعی حتی ممکن است لبخند شما را بهبود بخشد و ظاهر صورت شما را پر کند.

آیا جویدن غذا و... با دندان مصنوعی جدید سخت است؟

غذا خوردن با دندان مصنوعی جدید کمی نیاز به تمرین دارد و ممکن است برای برخی از استفاده کنندگان برای چند هفته ناراحت کننده باشد. برای عادت کردن به دندان مصنوعی جدید، با غذاهای نرم که به قطعات کوچک بریده شده اند، شروع کنید. با استفاده از هر دو طرف دهان خیلی آهسته غذا بخورید. همانطور که به دندان مصنوعی جدید عادت می کنید، تا زمانی که به یک رژیم غذایی عادی برگردید، غذاهای دیگر اضافه کنید. با غذاهای گرم یا سفت و استخوان ها یا پوسته های تیز احتیاط کنید. و ازخوراکی های بسیار چسبنده یا سفت اجتناب کنید. موقع استفاده از دندان مصنوعی هم باید از جویدن آدامس پرهیز کنید و همینطور موقع استفاده از دندان مصنوعی از خلال دندان استفاده نکنید.

آیا دندان مصنوعی نحوه صحبت کردن من را تغییری ایجاد میکند؟

پس از گرفتن دندان مصنوعی، شاید در بیان بعضی از کلمات مشکل داشته باشید. اگر همینطور است، با گفتن کلمات سخت با صدای بلند تمرین کنید. با تمرین و با گذشت زمان به درست صحبت کردن با دندان مصنوعی عادی خواهد شد.

اگر هنگام صحبت کردن، دندان مصنوعی «کلیک» کرد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. پروتزهای مصنوعی شاید بعضی وقت ها موقع خنده، سرفه یا لبخند لیز بخورند. دندان های مصنوعی را با گاز گرفتن و قورت دادن به آرامی در جای خود بگذارید. اگر مشکل صحبت کردن ادامه داشت، با دندانپزشک یا متخصص پروتز خود مشورت کنید.

آیا می توان از دندان مصنوعی 24 ساعته استفاده کرد؟

دندانپزشک یا متخصص پروتز به شما می گوید که چه مدت از دندان مصنوعی استفاده کنید و چه زمانی آنها را بردارید. در طی چند روز اول پس از دریافت دندان مصنوعی، ممکن است از شما خواسته شود که آن را همیشه، از جمله در هنگام خواب، بپوشید. اگرچه این ممکن است به طور موقت ناراحت کننده باشد، اما سریع ترین راه برای شناسایی نواحی روی دندان مصنوعی است که ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشند. پس از انجام تنظیمات، باید قبل از رفتن به رختخواب، دندان مصنوعی را خارج کنید. این به بافت‌های لثه امکان استراحت می‌دهد و به تحریک و پاکسازی طبیعی زبان و بزاق اجازه می‌دهد. دندان مصنوعی را می توان صبح ها در دهان قرار داد.

آیا باید چسب دندان مصنوعی را مصرف کنیم؟

چسب دندان مصنوعی شاید تحت شرایط زیر در نظر گرفته شود:

برای افزایش رضایت از پروتز مصنوعی که به درستی ساخته شده است. چسب ها ماندگاری، ثبات، نیروی گاز گرفتن و احساس امنیت فرد را افزایش می دهند.

برای کمک به افراد مبتلا به بیماری های دهان خشک که چسبندگی دندان مصنوعی را کاهش می دهد، مانند افرادی که داروهای سرماخوردگی مصرف می کنند، افراد دارای ناتوانی های عصبی مثل سکته مغزی افراد مسن.

برای ایجاد ثبات و امنیت بیشتر برای کسانی که خواسته های غیرعادی روی عضلات صورت دارند، مانند سخنرانان عمومی یا نوازندگان.

چه زمانی نباید چسب های دندان مصنوعی را در نظر گرفت؟

شرایطی وجود دارد که نباید از چسب های دندان مصنوعی استفاده کرد. آن موارد عبارتند از:

هنگامی که از آن به عنوان یک "تثبیت" برای دندان های مصنوعی نامناسب یا بد ساخت استفاده می شود. اگر دندان مصنوعی شروع به لق شدن کرد، باعث ناراحتی یا ایجاد زخم شد، در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

وقتی که دندانپزشک برای دراز مدت پروتزهای مصنوعی را بررسی نکرده باشد. پروتزها روی بافت لثه و استخوان فک قرار می گیرند که به ترتیب با گذشت زمان کوچک شده و خراب می شوند. بنابراین، مشکل واقعی ممکن است نیاز به تنظیم دندان مصنوعی یا دندان مصنوعی جدید باشد.

زمانی که اقدامات بهداشت دهان و دندان قابل تداوم نباشد.

زمانی که چسب ها برای مدت طولانی استفاده شده اند، به خصوص زمانی که مراجعه به دندانپزشک به ندرت انجام می شود و دفعات و حجم استفاده از چسب افزایش می یابد. این پیشرفت ها ممکن است نشان دهنده نیاز به تنظیم دندان مصنوعی یا دندان مصنوعی جدید باشد.

زمانی که حساسیت شناخته شده ای به مواد تشکیل دهنده چسب وجود داشته باشد.

چسب های دندان مصنوعی چگونه اعمال می شوند؟

در اینجا نکاتی وجود دارد که باید هنگام استفاده از چسب های دندان مصنوعی در نظر بگیرید:

از حداقل اندازه لازم برای ارائه حداکثر سود استفاده نمایید. کمتر از آنچه فکر می کنید نیاز دارید استفاده کنید و سپس به تدریج مقدار آن را افزایش دهید تا احساس راحتی کنید.

چسب را به مقدار مساوی روی سطح حامل بافت پروتز توزیع کنید.

در صورت لزوم استفاده کنید یا دوباره استفاده کنید تا اثر مورد نظر را ایجاد کنید.

همینطور همیشه چسب را روی دندان مصنوعی کاملا تمیز بمالید.

به یاد داشته باشید که چسب ها با دندان مصنوعی مناسب بهترین کار را دارند.

انواع چسب های دندان مصنوعی چیست؟

برنامه چسباندن :این چسب دندان مصنوعی را روی یک پروتز خشک یا ترجیحا مرطوب بمالید. از قرار دادن چسب نزدیک به لبه های دندان مصنوعی خودداری کنید. اگر چسب تراوش کرد، کمتر از محصول استفاده کنید. برای پروتزهای روی فک بالا، سه نوار کوتاه چسب یا یک سری نقطه کوچک در امتداد ناحیه برجستگی و یکی در مرکز قرار دهید. برای دندان مصنوعی روی فک پایین، سه نوار کوتاه چسب یا یک سری نقاط کوچک را در مرکز ناحیه برجستگی قرار دهید.

کاربرد پودر: یک لایه نازک و یکنواخت را در سراسر سطح دارای بافت پروتز بپاشید. پودر اضافی را تکان دهید و دندان مصنوعی را درقرار دهید. پودرها ممکن است به خمیرها ترجیح داده شوند زیرا راحت تر از دندان مصنوعی و بافت پاک می شوند. علاوه بر این، آنها مانند خمیرها تمایلی به "شیم" (دور نگه داشتن دندان مصنوعی از بافت) ندارند.

آیا چسب های دندان مصنوعی ایمن هستند؟

چسب های دندانی تا زمانی که طبق دستورالعمل استفاده شوند بی خطر هستند. اگر دندان مصنوعی مناسب باشد و از چسب فقط برای ایجاد ثبات بیشتر استفاده شود، نباید عوارض بدی ایجاد شود. اگر از چسب دندان بیش از اندازه برای پر کردن قسمت های خالی برای دندان مصنوعی نامناسب استفاده شود، می تواند برای بافت های نرم و سخت زیرین ضرر داشته باشد. بعضی وقت ها در این موارد، التهاب بافت نرم ایجاد می شود. علاوه بر این، به دلیل حرکت روی بافت نرم و استخوان زیرین، دندان مصنوعی نامناسب می‌تواند باعث تحلیل استخوان شود.

مراقبت از دندان مصنوعی

مراقبت درست از پروتز هم برای سلامت دندان مصنوعی و هم برای دهان بسیار مهم است. در اینجا چند نکته وجود دارد:

با پروتزهای مصنوعی با احتیاط زیادی برخورد کنید. برای جلوگیری از افتادن آنها، هنگام دست زدن به آنها روی یک حوله تا شده یا یک سینک پرازآب بایستید.

دندان های مصنوعی را روزانه مسواک بزنید و بشویید، اما نه با خمیر دندان. خمیر دندان ساینده است و خراش های میکروسکوپی را در جایی ایجاد می کند که مواد غذایی و پلاک ایجاد می شود. مانند دندان های طبیعی، پروتزهای مصنوعی نیز باید روزانه مسواک زده شوند تا مواد غذایی و پلاک از بین بروند. مسواک زدن همچنین به جلوگیری از لکه های دائمی روی دندان مصنوعی کمک می کند. از یک برس نرم برای تمیز کردن دندان مصنوعی ساخته شده است استفاده کنید. استفاده از برس با موهای سفت خودداری کنید، زیرا می تواند به دندان مصنوعی آسیب برساند یا فرسوده شود. همه ی سطوح پروتز را خیلی آرام تمیز کنید و مراقب باشید که به پلاستیک صدمه نرسانید یا ضمائم خمیده نشود. در فاصله بین مسواک زدن، دندان های مصنوعی را بعد از هر وعده غذایی بشویید.

هنگام استفاده نکردن از پروتزها به درستی از آنها مراقبت کنید. دندان مصنوعی باید مرطوب نگه دارید تا خشک نشود یا شکل طبیعی خود را از دست ندهد. وقتی آنها را نمی پوشید، پروتزهای مصنوعی را در محلول خیساندن پاک کننده دندان مصنوعی یا در آب قرار دهید. اما اگر دندان مصنوعی دارای اتصالات فلزی باشد، ضمائم ممکن است در محلول خیسانده کدر شوند. دندانپزشکتان می تواند بهترین روش ها را برای حفاظت از دندان مصنوعی شما پیشنهاد دهد. هرگز پروتزهای مصنوعی را در آب داغ قرار ندهید، زیرا ممکن است باعث تاب برداشتن آنها شود.

آیا می توانم پروتزهای مصنوعی را تنظیم یا تعمیر کنم؟

بعد از اینکه پروتزهای مصنوعی خود را دریافت کردید، ممکن است برای انجام تنظیمات به یک یا چند جلسه پیگیری نیاز داشته باشید. اصلا سعی نکنید خودتان پروتزهای مصنوعی را تنظیم یا درست کنید. اصلا هیچ قسمتی از قلاب یا اتصالات فلزی را خودتان کج نکنید. این می تواند ساختار فلزی را ضعیف کند. کیت های ترمیم می تواند به شکل دائم به دندان مصنوعی صدمه برساند و چسب های بدون نسخه شاید دارای مواد شیمیایی مضر باشند.

پروتزهایی که آنطور که باید مناسب نیستند، می توانند باعث تحریک و زخم در دهان و لثه شوند. اگر دندان مصنوعی شکسته شد، ترک خورد، یا یکی از دندان ها لق شد، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید. آنها اغلب می توانند تنظیم یا تعمیر را در همان روز انجام دهند. برای برخی از تعمیرات پیچیده، دندان مصنوعی شما ممکن است به یک آزمایشگاه ویژه فرستاده شود.

آیا دندان مصنوعی من نیاز به تعویض دارد؟

با گذشت زمان، به دلیل ساییدگی طبیعی و تغییرات طبیعی مرتبط با افزایش سن در صورت، استخوان‌های فک و لثه‌ها یا در صورت شل شدن پروتز، دندان‌های مصنوعی نیاز به روکش، بازسازی خواهند داشت. دندانپزشک یا متخصص پروتز دندان برای بازسازی یا باز کردن پروتز، پایه را مجدداً جای گذاری می‌کند یا پایه جدیدی می‌سازد و از دندان‌های موجود دوباره استفاده می‌کند. به طور کلی، پروتزهای کامل باید به مدت 5 تا 7 سال قبل از نیاز به جایگزینی استفاده شوند.

اگر دندان مصنوعی دارم چگونه باید از دهان و لثه هایم مراقبت کنم؟

حتی با پروتزهای کامل، مهم است که هر روز صبح قبل از قرار دادن دندان مصنوعی، لثه، زبان و کام خود را با یک برس نرم مسواک بزنید. این کار باعث از بین رفتن پلاک و افزایش گردش خون در دهان می شود. به تمیز کردن دندان هایی که در زیر گیره های فلزی دندان مصنوعی گذاشته می شوند توجه بخصوصی داشته باشید. پلاکی که در زیر گیره ها گیر می کند، خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. اگر از پروتز پارسیل استفاده می کنید، حتماً آن را قبل از مسواک زدن دندان های طبیعی خود بردارید. به طور منظم لثه های خود را تمیز، استراحت و ماساژ دهید. شستشوی روزانه دهان با آب نمک ولرم به تمیز کردن لثه کمک می کند. برای حفظ تغذیه مناسب و داشتن دهان سالم از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید.

در صورت داشتن دندان مصنوعی چند وقت یکبار باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟

اگر دندان مصنوعی دارید، دندانپزشک یا متخصص پروتز دندان به شما توصیه می کند که چند وقت یکبار مراجعه کنید، اما هر 6 ماه یکبار باید عادی باشد. ویزیت منظم دندانپزشکی مهم است تا دندان مصنوعی و دهان شما برای اطمینان از تناسب پروتز مناسب، بررسی علائم بیماری های دهان از جمله سرطان و تمیز کردن حرفه ای دندان ها مورد بررسی قرار گیرد.

 

برای مشاهده اطلاعات نرم افزار دندانسازی سایاهو (تنها نرم افزار یکپارچه دندانسازی در ایران) اینجا کلیک کنید.

 

42 نظر:

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *