سواد کامپیوتر

علوم کامپیوتر

سواد کامپیوتر

مدیران استخدام کاندیداهایی را می خواهند که سواد کامپیوتری داشته باشند. داشتن مهارت‌های اولیه سواد رایانه، تکمیل موارد روزمره را آسان‌تر می‌کند و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. این راهنما به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید برای داشتن سواد کامپیوتری به چه مهارت‌هایی در محل کار نیاز دارید و چگونه آنها را برای کارفرمایان آینده برجسته کنید.

سواد کامپیوتری سطح مهارتی است که شما برای استفاده کارآمد از کامپیوتر و فناوری مربوطه دارید.

سواد کامپیوتر چیست؟

 سطوح مهارت می تواند از داشتن دانش اولیه در مورد نحوه استفاده از رایانه برای انجام وظایفی مانند راه اندازی سیستم های نرم افزاری رایج، پلتفرم ها و برنامه های رایانه ای گرفته تا داشتن درک درستی از برنامه نویسی رایانه باشد. این اصطلاح همیشه بر اساس آخرین پیشرفت های فناوری رایانه در حال تکامل است.

چرا سواد کامپیوتر مهم است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که برای داشتن یک درک اولیه از رایانه مهم است:

 

کامپیوترها همه جا هستند:

تقریباً هر محل کار به رایانه نیاز دارد تا حداقل بخش کوچکی از وظایف روزانه را انجام دهد.

ارزش اساسی

داشتن درک پایه ای از رایانه، یادگیری مفاهیم و برنامه های پیشرفته تر را، که مورد نیاز یک شرکت است، آسان تر می کند. این منجر به صرف زمان کمتری توسط سرپرستان برای آموزش کارکنان در نرم افزارهای شرکت و برنامه های کاربردی پلتفرم می شود.

 

بهره وری 

سواد رایانه به افزایش کارایی، گردش کار و تجربه کلی در محل کار کمک می کند. کارمندان می توانند در مدت زمان کوتاه تری بیشتر تولید کنند و منابع را برای انجام کارهای بیشتر آزاد کنند.

 

ارتباطات ساده

همچنین داشتن سواد کامپیوتری ممکن است کار با مشتریان را آسان‌تر کند زیرا ارتباطات را ساده می‌کند. کارمندان می توانند به راحتی از طریق ایمیل با مشتریان ارتباط برقرار کنند تا اسناد و منابع مهم را به اشتراک بگذارند.

 

نمونه هایی از مهارت های سواد کامپیوتری

مهارت های ترجیحی سواد کامپیوتری اغلب می تواند بسته به محل کار و نقش شما متفاوت باشد. برخی از شرکت ها ممکن است از شما انتظار داشته باشند که در طول روز با رایانه کار کنید، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به استفاده کمتر از رایانه داشته باشند. در اینجا چند نمونه از مهارت های سواد کامپیوتری که ممکن است در محل کار شما استفاده شود آورده شده است:

 

مهارت های اولیه کامپیوتر

اگر اولین تجربه شما در یک شغل اداری است و در گذشته با فناوری کار نکرده اید، با مهارت های اولیه کامپیوتر شروع کنید. این ممکن است شامل تایپ کردن، روشن و خاموش کردن رایانه، یادگیری دستورات صفحه کلید و دانستن نحوه اتصال و جدا کردن رایانه باشد. آموزش خود در مورد این مهارت های اساسی کامپیوتر می تواند شما را برای نیازهای کامپیوتری عملی در محل کار آماده کند.

 

رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجو

اکثر بخش های بازاریابی شرکت ها از رسانه های اجتماعی برای ارسال به روز رسانی در مورد شرکت، خدمات و مشتریان خود استفاده می کنند. ممکن است از شما خواسته شود که از طریق لایک کردن، اشتراک گذاری یا اظهار نظر در مورد کمپین های اجتماعی به شرکت خود در ایجاد آگاهی کمک کنید. دانش استفاده از رسانه های اجتماعی مهم است. رسانه های اجتماعی همچنین می توانند به شما در ارتباط بهتر با رهبران و کارشناسان صنعت برای ایجاد شبکه حرفه ای خود کمک کنند.

 

حتی مهمتر از ارزش محل کار شما توانایی شما برای جستجوی اطلاعات آنلاین است. در اکثر محیط های کاری، متوجه خواهید شد که سوالاتی دارید که با وارد کردن آنها در موتور جستجو می توان به سرعت به آنها پاسخ داد. یادگیری نحوه جستجوی موضوعات خاص می تواند به افزایش دانش شما در مورد همه چیز کمک کند. به طور خاص، می تواند شما را از صنعت و موضوعات پرطرفدار قابل اجرا آگاه کند.

 

مایکروسافت آفیس یا GSuite

بسته به نقش شما، سرپرستان و اعضای تیم ممکن است از شما انتظار داشته باشند که یادداشت ها را تایپ کنید، گزارش بسازید، داده ها را پیگیری کنید یا ارائه دهید. شما می توانید این وظایف را با استفاده از برنامه های Microsoft Office یا GSuite انجام دهید. در اینجا برنامه های رایج و نحوه استفاده از آنها در دفتر آمده است:

 

Microsoft PowerPointیا Google Slides

اگر موقعیت شما مستلزم ارائه ایده یا استراتژی است، احتمالاً از شما انتظار می رود که در یک نمایش اسلاید ارائه دهید. یک کارمند با دانش کامپیوتر می داند که چگونه تصاویر و متن را در اسلایدها آپلود کند، نمودارها یا نمودارها را ایجاد کند و هر اسلاید را از یک اسلاید به اسلاید بعدی منتقل کند.

 

Microsoft Wordیا Google Docs

اگر یک موقعیت اداری اولیه دارید، احتمالاً باید یادداشت ها یا طرح های پروژه را تایپ کنید. می توانید این کار را با استفاده از Microsoft Word یا Google Docs تکمیل کنید. برای استفاده از این برنامه از مهارت های اولیه تایپ استفاده خواهید کرد. ذخیره، پیوست کردن و ارسال فایل ها اغلب با استفاده از این پلت فرم نیز همراه است.

 

Microsoft Excelیا Google Sheets

اگر موقعیت شما شامل ردیابی یا تجزیه و تحلیل داده ها است، باید از صفحات گسترده استفاده کنید. استفاده از صفحه گسترده مایکروسافت اکسل می تواند از وارد کردن اعداد اولیه تا فرمول های پیچیده متفاوت باشد. تمرین و تحقیق در فرمول های مختلف ممکن است به ردیابی دقیق داده های شما در اکسل کمک کند.

 

ایمیل و سایر برنامه های ارتباطی

ارتباطات یک بخش حیاتی در اکثر محیط های کاری است. امروزه در اکثر محیط‌های اداری، کارمندان اطلاعات را از طریق گفتگوهای حضوری و همچنین از طریق ایمیل و پلتفرم‌های پیام‌رسانی آنلاین منتقل می‌کنند. یک حرفه ای با سواد کامپیوتر باید پلتفرم های ایمیل محبوب (مانند Gmail و Outlook) را بشناسد و با سیستم های پیام رسانی آنلاین (Slack) آشنا باشد.

 

سیستم های حقوق و دستمزد

در بسیاری از محیط های کاری، حقوق و دستمزد دیجیتالی شده است. این بدان معناست که ساعات کار و اسناد پرداخت به صورت آنلاین ذخیره می شود. با کمک مدیر منابع انسانی خود، ممکن است لازم باشد نحوه دسترسی به این سیستم حقوق و دستمزد را برای بازیابی مدارک لازم، ساعت ورودی و خروجی شیفت و تنظیم پرداخت های سپرده مستقیم بیاموزید.

 

تشخیص و عیب یابی شبکه

در یک محیط اداری، اغلب ممکن است مشکلاتی در رایانه شما رخ دهد که همیشه نیازی به تماس با IT ندارد. با مهارت های اولیه سواد رایانه، می توانید مشکلات ساده رایانه را به تنهایی تشخیص داده و برطرف کنید. به عنوان مثال، اگر رایانه شما خطاهای شبکه یا اتصال را نشان می دهد، ممکن است لازم باشد آدرس IP خود را پیدا کنید، تأیید کنید که به شبکه متصل هستید و سعی کنید دوباره وصل شوید.

 

چگونه سواد کامپیوتر خود را ارتقا دهیم!!؟

مدیران استخدام اغلب ترجیح می دهند کارمندانی را استخدام کنند که مهارت های سواد کامپیوتری قوی دارند. در اینجا نحوه توسعه و تقویت مهارت های رایانه ای برای تبدیل شدن به یک کارمند و نامزد شغلی ارزشمندتر آمده است:

 

1. پاسخ ها را به صورت آنلاین جستجو کنید

اگر توسط یک برنامه کامپیوتری گیج یا گیج شدید، به صورت آنلاین جستجو کنید. احتمالا شما تنها فردی نیستید که با این مشکل مواجه شده اید. اغلب، مقالات گام به گام زیادی به صورت آنلاین وجود دارد که به شما کمک می کند مشکل را به راحتی حل کنید.

2. آنچه را که می دانید تمرین کنید

یک راه عالی برای تقویت مهارت‌های فعلی رایانه، تمرین منظم آنهاست. هرچه بیشتر از آنچه قبلاً می دانید استفاده کنید، انجام اغلب این وظایف آسان تر می شود. هنگامی که در این مهارت‌های فعلی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کردید، یادگیری مهارت‌های جدید رایانه آسان‌تر و ترسناک‌تر می‌شود.

 

3. ثبت نام در دوره های آموزشی

اگر می‌خواهید سیستم‌ها یا مهارت‌های نرم‌افزاری خاصی را بیاموزید و نمی‌توانید اطلاعات آنلاین را پیدا کنید، در آن دوره‌های آموزشی، حضوری یا به عنوان بخشی از برنامه درسی آنلاین ثبت‌نام کنید. نه تنها به دانش بهتر و قابل پیاده سازی این مهارت ها و نرم افزارهای رایانه ای دست خواهید یافت. اما احتمالاً یک مربی نیز برای سؤالات میدانی که ممکن است داشته باشید، خواهید داشت.

 

4. دستیابی به رهبری

وقتی مهارت یا برنامه‌ای را پیدا کردید که می‌خواهید یاد بگیرید، اما منابع لازم را ندارید، با رهبری دفتر خود صحبت کنید. سرپرست یا مدیر منابع انسانی شما ممکن است بتواند با ابزارهایی مانند کارگاه‌ها، آموزش‌های تخصصی و کنفرانس‌ها، به شما کمک کند تا بیشتر بیاموزید. همچنین، ممکن است کارمندان دیگری نیز در دفتر وجود داشته باشند که علاقه مشابهی داشته باشند. پرس و جو کن. اگر رهبری بدانند نیاز کلی به این منابع وجود دارد، ممکن است تمایل بیشتری به پرداخت هزینه برای این نوع منابع داشته باشند.

 

 

چگونه مهارت های سواد کامپیوتری را برجسته کنیم؟

همانطور که برای موقعیت ها جستجو می کنید، متوجه خواهید شد که مدیران استخدام مهارت های خاصی را در شرح شغل فهرست می کنند. مهارت های مورد نیاز را ارزیابی کنید و در صورت وجود، هر یک از آنها را در رزومه خود بگنجانید. آنها را در تجربه خود و همچنین در خلاصه یا هدف فهرست کنید. با نشان دادن سواد کامپیوتری خود در بخش های برجسته رزومه خود، نشان می دهید که مهارت های کامپیوتری شما تنها ویژگی تجربه شما نیست. بلکه نحوه استفاده از آنها برای تکمیل موفقیت آمیز کار.

2 نظر:

  1. سلام خیلی خیلی عالی بود ممنون واقعا کمکم کرد

  2. چه جالب تو این مقاله متوجه شدم هر چیزی رو که مایکروسافت آفیس داره مثل ورد و اکسل و... شرکت گوگل هم مشابهش رو داره 🙃

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *