شرح وظایف مدیر منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی

شرح وظایف مدیر منابع انسانی چیست؟

تخصص مدیران منابع انسانی برنامه ریزی استراتژیک برای استخدام کارکنان، مصاحبه ، گزینش و استخدام کارمندان برای ایجاد فضای کاری مولد هستند. آنها در مورد تصمیماتی که بر تمام سطوح مدیریتی تأثیر می گذارد، با مدیران اجرایی مشورت می کنند و تحول پایدار را در کسب و کار یا شرکتشان تقویت می کنند.

متخصصان منابع انسانی رابط بین کارمندان، روسای بخش و مدیران عامل هستند. آنها وظایفی را که باید توسط افراد و بخش های مختلف تکمیل شود، مدیریت می کنند. در اینجا برخی از مهارت های سازمانی که متخصصان منابع انسانی پرورش می دهند آورده شده است.

مدیر منابع انسانی چه کسی است؟

برای ما، یک مدیر منابع انسانی فردی است که برای همه مسائل مربوط به کارمندان مراجعه می کند. این بدان معناست که وظایف مدیر منابع انسانی شما شامل مدیریت فعالیت هایی مانند طراحی شغل، استخدام، روابط کارکنان، مدیریت عملکرد، آموزش و توسعه و مدیریت استعداد می شود.

سمت مدیر منابع انسانی برای موفقیت کسب و کار بسیار مهم می باشد. مردم مهمترین دارایی ما هستند و شما قطعا اطمینان حاصل کنید که ما یک محل کار شاد و سازنده داریم که در آن همه برای تحقق ماموریت و اهداف تعیین شده ما تلاش می کنند. ترویج ارزش های شرکتی و شکل دادن به یک فرهنگ مثبت جنبه حیاتی از شرح وظایف و مشخصات کامل مدیر منابع انسانی است.

در اینجا، ما برخی از مهم‌ترین مهارت‌های منابع انسانی را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و توصیه‌هایی در مورد نحوه پرورش آن‌ها ارائه می‌کنیم:

فهرست

مهارت های سازمانی

مهارت های ارتباطی

مهارت های رازداری

مهارت های سازگاری

مهارت های سازمانی

چرا سازماندهی بسیار مهم است

متخصصان منابع انسانی رابط بین کارمندان، روسای بخش و مدیران عامل هستند. آنها وظایفی را که باید توسط افراد و بخش های مختلف تکمیل شود، مدیریت می کنند. در اینجا برخی از مهارت های سازمانی که متخصصان منابع انسانی پرورش می دهند آورده شده است:

مدیریت زمان

 تنظیم قراردادهای کاری و مدیریت برنامه های حقوق و دستمزد و بیمه از وظایف حساس زمانی است. تیم های منابع انسانی مسئول رعایت موعد مقرر و رعایت مقررات مربوطه هستند.

مدیریت سوابق

 تیم‌های منابع انسانی اطلاعات و اسناد را مدیریت می‌کنند، مانند قراردادهای استخدامی در قالب‌های فیزیکی و دیجیتالی. در تیم‌های بزرگ، متخصصان منابع انسانی معمولاً مسئول ذخیره و بازیابی داده‌های کارکنان از سیستم‌های بایگانی مؤثرمانند HRIS هستند.

مدیریت تقویم در بین جلسات با همکاران و مدیران، متخصصان منابع انسانی باید در سایر وظایف مهم مانند راه اندازی آموزش کارکنان و توسعه و سازماندهی رویدادهای شرکت فشار بیاورند. مهارت‌های خوب مدیریت تقویم به تیم‌های پرمشغله منابع انسانی کمک می‌کند تا کارآمد بمانند.

چگونه می توانید مهارت های سازمانی خود را بهبود بخشید

از ابزارهای مدیریت تقویم برای برنامه ریزی جلسات آینده و ارسال اعلان ها استفاده کنید تا چیزی را از دست ندهید.

اندازه گیری زمان مورد نیاز هر کار (به عنوان مثال با استفاده از ابزارهایی مانند RescueTime) و زمان بندی برای تمرکز بر مسئولیت های خاص.

برنامه روزانه خود را سازماندهی کنید و وظایف خود را با برنامه های لیست کارهایی مانند Todoist و Evernote اولویت بندی کنید.

برای نگهداری داده ها و فایل های مهم در یک مکان، روی نرم افزار مدیریت منابع انسانی و سیستم های ردیابی متقاضی سرمایه گذاری کنید.

مهارت های ارتباطی

چرا ارتباط خوب بودن مهم است

تیم های منابع انسانی به صورت روزانه و حضوری، تلفنی و ایمیل با افراد در تعامل هستند. متخصصان منابع انسانی با مهارت های ارتباطی خوب، مسائل را قبل از تشدید و انتقال شفاف استانداردهای شرکت، حل می کنند. در اینجا برخی از زمینه هایی وجود دارد که مهارت های مهم منابع انسانی بیشترین اهمیت را دارند:

نوشتن واضح متخصصان منابع انسانی با مهارت های نوشتاری خوب از ارتباط نادرست جلوگیری می کنند زیرا ایمیل های رفت و برگشتی را به حداقل می رسانند و خط مشی های شرکت را واضح می نویسند.

گوش دادن انتقادی شنونده خوب بودن به کارمندان منابع انسانی کمک می کند تا با کارکنان و مدیران گفتگوهای صادقانه داشته باشند، دیدگاه های دیگران را بسنجند و بهتر روی یافتن راه حل تمرکز کنند.

مدیریت تعارض تیم‌هایی که می‌توانند به موقعیت‌های بالقوه ناراحت‌کننده مانند مصاحبه‌های خروج، شکایات و مذاکرات حقوق و دستمزد نزدیک شوند، به حفظ محیط‌های کاری متعادل کمک می‌کنند.

چطور می توانید مهارت های ارتباطی تان را بهبود بخشید

کتاب بخوانید و دوره‌های آموزشی مهارت‌های نرم را بگذرانید، مانند:

مذاکره و متقاعدسازی

انتقادی - گوش دادن

یکدلی

مدیریت تعارض

توانایی های ارائه و سخنرانی خود را با موارد زیر بهبود بخشید:

درخواست مشاوره از همکار با مهارت های گفتاری قوی

تمرین در مقابل گروه کوچکی از اعضای تیم

بازخورد و نکاتی را از تیم های مختلف جمع آوری کنید. مثلا:

یک ویرایشگر می‌تواند تصحیح کند و بهبودهایی را برای ایمیل‌های منابع انسانی پیشنهاد دهد

فروشندگان می توانند در مورد چگونگی بهبود مهارت های متقاعدسازی شما راهنمایی کنند

با آزمون های زبان بدن تمرین کنید تا حالات چهره را تشخیص دهید

مهارت های رازداری

چرا محرمانه بودن مهم است

تیم های منابع انسانی اطلاعات محرمانه مانند جبران خسارت را مدیریت می کنند. آنها همچنین در مورد مسائل شخصی و حساس با کارمندان بحث می کنند. برای اطمینان از اینکه به حریم خصوصی احترام می گذارند، متخصصان منابع انسانی باید موارد زیر را توسعه دهند:

اختیار

 افشای اطلاعات شخصی یک کارمند (به عنوان مثال سابقه پزشکی) می تواند آن کارمند را در موقعیت ناراحت کننده ای قرار دهد و خطرات قانونی کسب و کار شما را افزایش دهد. کارکنان منابع انسانی خوب، اطلاعات حساس را با دقت مدیریت می کنند.

اخلاق

 اعضای تیم منابع انسانی به اطلاعات شرکت دسترسی دارند، از جمله

شرایط قرارداد، بودجه، حقوق و نامه های پیشنهادی. مهم است که آنها از شایعات درباره این اطلاعات خودداری کنند و حرفه ای بودن خود را همیشه حفظ کنند.

امانت

متخصصان منابع انسانی باید اعتماد را القا کنند. کارمندانی که ممکن است با خط مشی شرکت موافق نباشند یا با مدیر خود مشکلی داشته باشند با HR صحبت خواهند کرد. اما، آنها باید به اندازه کافی احساس امنیت کنند که ابراز نگرانی بر وضعیت شغلی آنها تأثیری نداشته باشد.

چگونه می توانید مهارت های محرمانگی خود را نشان دهید

خط‌مشی‌های شرکت منصفانه‌ای ایجاد کنید که نیازهای کارکنان را برآورده کند (مثلاً یک خط‌مشی شکایت باید توضیح دهد که چگونه کارمندان می‌توانند شکایات خود را بیان کنند، و توضیح دهد که چگونه منابع انسانی به حریم خصوصی آنها احترام می‌گذارد).

کتابچه راهنمای کارمندان را تدوین کنید تا دستورالعمل ها و رویه های شرکت برای همه کارمندان شفاف باشد.

هنگامی که کارمندان نگرانی هایی دارند به عنوان مشاور عمل کنید، قابل دسترس باشید و ارتباط منظم را تشویق کنید (مثلاً با همه کارمندان و مدیران  ملاقات کنید.)

توصیه های کارشناسان حقوقی و فناوری اطلاعات در مورد نحوه مدیریت و ذخیره داده های شخصی حساس را دنبال کنید.

مهارت های سازگاری

چرا انعطاف پذیر بودن مهم است

شرایط غیرقابل پیش بینی (مانند کارمندی که استعفا می دهد) می تواند دستور کار روزانه یک متخصص منابع انسانی را متزلزل کند. برای تطبیق یا حتی پیش‌بینی تغییرات، اعضای تیم منابع انسانی باید این مهارت‌ها را توسعه دهند:

مدیریت تغییر

تیم منابع انسانی باید بتواند بفهمد چه زمانی وقت اصلاح خط‌مشی‌های قدیمی، ایجاد سیاست‌های جدید و چگونگی کمک به کارکنان برای پذیرش تغییرات است (مثلاً کمک به کارمندان برای انتقال به نقش‌های جدید).

تفکر با تصویر بزرگ متخصصان منابع انسانی شرکای تجاری هستند که در تصمیم گیری و برنامه ریزی استراتژیک شرکت می کنند

آنها باید بتوانند نیاز به تغییرات را پیش بینی کنند. به عنوان مثال، زمانی که کسب و کار شما رشد می کند، ممکن است سرمایه گذاری منابع انسانی بر روی کارکنان فعلی با طراحی و به کارگیری برنامه های مسیر شغلی منطقی باشد.

خود ارزیابی و بهبود

کلید ایجاد یک محیط کاری سالم این است که هرگز خیلی راحت نباشید. کارکنان منابع انسانی که ذهنیت بهبود دارند می توانند به مدرن نگه داشتن محل کار شما کمک کنند (مثلاً با افزودن مزایا و مزایای خلاقانه) و کارمندان را حفظ کنند.

چطور می توانید مهارت های سازگاری تان را بهبود بخشید

معیارها را دنبال کنید تا بفهمید چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیاز به بهبود دارد، هم در فعالیت های منابع انسانی و هم در کل شرکت شما.

با رهبران صنعت، چه به صورت حضوری در طول کنفرانس‌های منابع انسانی یا به صورت آنلاین مثلاً در کانال‌های Slack مرتبط با منابع انسانی شبکه کنید.

با پیوستن به انجمن های مرتبط و بحث های آنلاین بین متخصصان منابع انسانی، با تغییرات در قانون کار همراه شوید.

به نقطه نظرات کارمندان گوش دهید. فعال باشید و نظرات آنها را بپرسید (مثلاً چه امتیازاتی را که دوست دارند داشته باشند.) حتی بحث های معمولی ممکن است ایده هایی برای تغییر ایجاد کند. برای مثال، شکایات مکرر در مورد یک خط‌مشی خاص ممکن است نشان‌دهنده نیاز به بازبینی مجدد آن باشد.

مسئولیت های مدیر منابع انسانی عبارتند از:

توسعه و اجرای استراتژی ها و ابتکارات منابع انسانی در راستای استراتژی کلی کسب و کار

ایجاد پل ارتباطی بین مدیریت و کارکنان با رسیدگی به خواسته ها، نارضایتی ها یا مسائل دیگر

فرآیند استخدام و انتخاب را مدیریت کنید

حمایت از نیازهای فعلی و آتی کسب و کار از طریق توسعه، مشارکت، انگیزه و حفظ سرمایه انسانی

توسعه و نظارت بر استراتژی ها، سیستم ها، تاکتیک ها و رویه های کلی منابع انسانی در سراسر سازمان

محیط کاری مثبت را پرورش دهید

زیر نظر گرفتن رفتارو مدیریت یک مجموعه ارزیابی عملکرد که موجب عملکرد بالا می شود

برنامه پرداخت و برنامه مزایا را حفظ کنید

برآورد احتیاجات آموزشی برای اعمال و بررسی بر برنامه های آموزشی

گزارش به مدیریت و شرح پشتیبانی تصمیم از راه معیارهای منابع انسانی

مطمئن بودن از برابری قانونی درکل مدیریت منابع انسانی

مهم ترین مهارت های منابع انسانی و نحوه تسلط بر آنها

مهم‌ترین مهارت‌های منابع انسانی شامل مهارت‌های سازمانی برای مدیریت وظایف و ضرب‌الاجل‌های مختلف، مهارت‌های ارتباطی برای تعامل شفاف و مؤثر، مهارت‌های محرمانگی برای مدیریت اطلاعات حساس و مهارت‌های سازگاری برای مدیریت تغییر و غیرقابل پیش‌بینی بودن است. پرورش این مهارت ها می تواند بهره وری و اثربخشی را در نقش های منابع انسانی افزایش دهد.

چه در حال شروع کار خود در منابع انسانی باشید، چه یک متخصص منابع انسانی باتجربه باشید، توسعه سازماندهی خوب، مهارت های ارتباطی، رازداری و سازگاری به شما کمک می کند تا وظایف روزانه خود را مدیریت کرده و بهره وری خود را بهبود بخشید.

و همچنین مهارت هایی مثل :

تجربه کاری ثابت شده به عنوان مدیر منابع انسانی یا سایر مدیران منابع انسانی

مردم محور و نتیجه محور

تجربه قابل اثبات با معیارهای منابع انسانی

شناخت با سیستم های منابع انسانی و پایگاه های اطلاعات

توانایی معمار استراتژی همراه با سررشته های رهبری

مهارت های گوش دادن فعال، مذاکره و ارائه عالی

توانمندی برای ایجاد و مدیریت اثرگذارروابط بین فردی در کل سطوح شرکت

دانش عمیق قانون کار و بهترین راه های منابع انسانی

مدرک در رشته منابع انسانی یا رشته مرتبط داشته باشد.

برای مشاهده توضیحات نرم افزارهای منابع انسانی و حضور و غیاب و حقوق و دستمزد کلیک کنید.

0 نظر:

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *