فضای ابری چیست؟

علوم کامپیوتر

فضای ابری چیست؟

فضای ذخیره ابری

این مقدمه بر جنبه‌های مهم ذخیره‌سازی ابری، از جمله نحوه عملکرد، مزایای آن، و انواع مختلف ذخیره‌سازی ابری موجود.

فضای ذخیره سازی ابری به شما امکان می دهد تا داده ها و فایل ها را در مکانی خارج از سایت ذخیره کنید که از طریق اینترنت عمومی یا اتصال شبکه خصوصی اختصاصی به آن دسترسی دارید . اطلاعاتی که به خارج از سایت برای ذخیره سازی منتقل می کنید به عهده یک ارائه دهنده ابر شخص ثالث می شود . ارائه ‌دهنده سرورها زیرساخت‌های مرتبط را ایمن ، مدیریت و نگهداری می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که هر زمان به داده‌ها نیاز داشتید دردسترس است.

فضای ذخیره سازی ابری یک جایگزین مقرون به صرفه و مقیاس پذیر برای ذخیره فایل ها در هارد دیسک های داخلی یا شبکه های ذخیره ساز است . هارد دیسک های کامپیوتری فقط می توانند مقدار محدودی از داده ها را ذخیره کنند و وقتی فضای ذخیره‌سازی کاربران تمام می‌شود ، باید فایل‌ها را به یک دستگاه ذخیره‌سازی خارجی منتقل کنند . به طور سنتی  سازمان‌ها شبکه‌های فضای ذخیره‌سازی (SAN) را برای بایگانی داده‌ها و فایل‌ها ایجاد و نگهداری می‌کردند. با این حال  نگهداری SAN ها پرهزینه است  زیرا با افزایش داده های ذخیره شده، شرکت ها باید روی افزودن سرورها و زیرساخت ها سرمایه گذاری کنند تا تقاضای افزایش یافته را برآورده سازند.

 

سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری خاصیت ارتجاعی را ارائه می‌کنند، به این معنی که می‌توانید با افزایش حجم داده‌تان ظرفیت را بیشتر کنید یا در صورت لزوم ظرفیت را کم کنید .  با ذخیره داده ها در یک ابر سازمان شما با پرداخت هزینه ای برای خرید فناوری ذخیره سازی و ظرفیت به عنوان یک سرویس ، به جای سرمایه گذاری زیان آور برای ساخت و نگهداری شبکه های ذخیره سازی داخلی صرفه جویی می کند. شما فقط برای ظرفیتی که نیاز دارید هزینه پرداخت می کنید ، در حالی که ممکن است هزینه‌های شما در طول زمان افزایش یابد تا حجم داده‌های بالاتر را در نظر بگیرید ، اما مجبور نیستید شبکه‌های ذخیره‌سازی را با پیش‌بینی افزایش حجم داده تامین کنید.

 

چگونه کار می کند؟

مانند شبکه های ذخیره ساز داخلی ، ذخیره ساز ابری از سرورها برای ذخیره داده ها استفاده می کند. با این حال، داده ها به سرورها در یک مکان خارج از سایت ارسال می شود. اکثر سرورهایی که استفاده می کنید ماشین های مجازی هستند که روی یک سرور فیزیکی میزبانی می شوند. با افزایش نیازهای ذخیره سازی شما، ارائه دهنده سرورهای مجازی جدیدی را برای پاسخگویی به تقاضا ایجاد می کند.

 

به طور معمول، شما از طریق اینترنت یا یک اتصال خصوصی اختصاصی، با استفاده از یک پورتال وب، وب سایت یا یک برنامه تلفن همراه به ابر ذخیره سازی متصل می شوید. سروری که به آن متصل می‌شوید، بسته به اندازه عملکرد ارائه‌دهنده ابر، داده‌های شما را به مجموعه‌ای از سرورهای واقع در یک یا چند مرکز داده ارسال می‌کند.

 

به عنوان بخشی از این سرویس، ارائه دهندگان معمولاً داده های یکسانی را در چندین ماشین ذخیره می کنند. به این ترتیب، اگر سروری برای تعمیر و نگهداری از کار بیفتد یا دچار قطعی شود، همچنان می توانید به داده های خود دسترسی داشته باشید.

 

ابرهای ذخیره سازی عمومی :

در این مدل ، شما از طریق اینترنت به یک ابر ذخیره سازی متصل می شوید که توسط یک ارائه دهنده ابر نگهداری می شود و توسط شرکت های دیگر استفاده می شود . ارائه‌دهندگان معمولاً خدمات را روی دستگاه های  از جمله تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های رومیزی در دسترس قرار می‌دهند و به شما اجازه می‌دهند در صورت نیاز، مقیاس را افزایش و کاهش دهید.

 

فضای ذخیره‌سازی ابری خصوصی :

تنظیمات ذخیره‌سازی ابری خصوصی معمولاً مدل ابری را تکرار می‌کنند، اما در شبکه شما قرار دارند و از یک سرور فیزیکی برای ایجاد نمونه‌هایی از سرورهای مجازی برای افزایش ظرفیت استفاده می‌کنند. می‌توانید کنترل کامل یک ابر خصوصی داخلی را در دست بگیرید یا یک ارائه‌دهنده فضای ذخیره‌سازی ابری را برای ساختن یک ابر خصوصی اختصاص دهید که می‌توانید با یک اتصال خصوصی به آن دسترسی داشته باشید . سازمان‌هایی که ممکن است ذخیره‌سازی ابری خصوصی را ترجیح دهند شامل بانک‌ها یا شرکت‌های خرده ‌فروشی به دلیل ماهیت خصوصی داده‌هایی هستند که پردازش و ذخیره می‌کنند.

 

ذخیره سازی ابری ترکیبی :

این مدل عناصر ابرهای خصوصی و عمومی را ترکیب می کند و به سازمان ها این امکان را می دهد که کدام داده ها را در کدام ابر ذخیره کنند . برای مثال ، داده‌های بسیار تنظیم‌شده مشمول الزامات سخت‌گیرانه بایگانی و تکرار معمولاً برای یک محیط ابری خصوصی مناسب‌تر هستند، در حالی که داده‌هایی که زیاد ارزش ندارند را می‌توان در ابر عمومی ذخیره کرد. برخی از سازمان ها از ابرهای ترکیبی برای تکمیل شبکه های ذخیره سازی داخلی خود با ذخیره سازی ابری عمومی استفاده می کنند.

 

مزایا و معایب

مانند هر فن آوری دیگر مبتنی بر ابر ذخیره ساز مزایای مشخصی را ارائه می دهد. اما برخی از نگرانی‌ها را نیز برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

 

مزایای ذخیره سازی ابری شامل موارد زیر است:

 

مدیریت خارج از سایت

ارائه دهنده ابر شما مسئولیت نگهداری و حفاظت از داده های ذخیره شده را بر عهده می گیرد. این کار کارکنان شما را از وظایف مرتبط با ذخیره سازی، مانند تهیه ، نصب ، مدیریت و نگهداری راحت می کند. به این ترتیب ، کارکنان شما می توانند روی اولویت های دیگر تمرکز کنند.

 

پیاده سازی سریع :

استفاده از سرویس ابری پرسرعت و افزودن به قابلیت های ذخیره سازی سرعت شما را افزایش میدهد .

 

مقرون به صرفه 

همانطور که گفته شد، شما برای ظرفیتی که استفاده می کنید هزینه پرداخت می کنید. این به سازمان شما اجازه می‌دهد تا هزینه‌های ذخیره‌سازی ابری را به‌عنوان یک هزینه عملیاتی مداوم به‌جای هزینه‌های سرمایه‌ای با سرمایه‌گذاری‌های اولیه و پیامدهای مالیاتی در نظر بگیرد.

 

مقیاس پذیری :

محدودیت های رشد یکی از بدترین محدودیت های ذخیره سازی است. شما میتونید فضای ابری را تا حجم نامحدود خریداری کنید. 

 

تداوم کسب و کار :

ذخیره داده ها در فضای ابری میتواند از اطلاعات شما در برابر حمله هکر ها محافظت کند. 

 

معایب ذخیره سازی ابری شامل موارد زیر است:

امنیت :

نگرانی های امنیتی در سرویس های مبتنی بر ابر رایج است. ارائه‌دهندگان فضای ابری سعی می‌کنند زیرساخت‌های خود را با فناوری‌ها و شیوه‌های به ‌روز ایمن کنند، اما گاه به گاه نقض‌هایی رخ می‌دهد که باعث ناراحتی کاربران می‌شود.

 

کنترل اداری

امکان دیدن داده ها از نگرانی های رایج در مورد منابع ابری است. بارگذاری نگهداری و مدیریت به شخص ثالث مزایایی را ارائه می دهد، اما همچنین می تواند کنترل شما را بر داده های خود محدود کند.

تأخیر در انتقال داده :

در فضای ابری ازدحام ترافیک رخ دهد ، به خصوص زمانی که از اینترنتی عمومی مشترک استفاده می کنید . شرکت ها می توانند با افزایش پهنای باند اتصال، تاخیر را به حداقل برسانند.

انطباق با مقررات

برخی از صنایع مانند مراقبت های بهداشتی و مالی باید از قوانین سختگیرانه حفظ حریم خصوصی داده ها و بایگانی پیروی کنند که ممکن است مانع استفاده شرکت ها از فضای ذخیره سازی ابری برای انواع خاصی از فایل ها، مانند سوابق پزشکی و سرمایه گذاری شود. اگر می‌توانید فضای ذخیره‌سازی ابری را انتخاب کنید که از خطرات با هر گونه مقررات صنعتی که بر تجارت شما تأثیر می‌گذارد پشتیبانی می‌کند.

 

مثال ها

سه نوع اصلی ذخیره سازی ابری وجود دارد : بلوک ، فایل و شئ ، هر کدام مجموعه ای از مزایای خود را دارند:

ذخیره سازی را بلوک کنید: 

به طور سنتی در SAN ها استفاده می شود ، ذخیره سازی بلوک نیز در محیط های ذخیره سازی ابری رایج است. در این مدل ذخیره‌سازی ، داده‌ها در حجم‌های بزرگی به نام « بلوک » سازمان‌دهی می‌شوند. هر بلوک نشان‌دهنده یک هارد دیسک جداگانه است. ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری از بلوک‌ها برای تقسیم مقادیر زیادی از داده‌ها بین چندین ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند. منابع ذخیره‌سازی بلوک، به لطف شبکه، عملکرد بهتری را ارائه می‌کنند. به تأخیر کم IO (زمان لازم برای تکمیل اتصال بین سیستم و کلاینت) و به ویژه برای پایگاه های داده و برنامه های کاربردی بزرگ مناسب هستند.

 

با استفاده در فضای ابری، مقیاس های ذخیره سازی را به راحتی برای پشتیبانی از رشد پایگاه های داده و برنامه های کاربردی سازمان خود بلوک کنید. اگر وب سایت شما مقادیر زیادی از داده های بازدیدکننده را که باید ذخیره شود، جمع آوری کند، ذخیره سازی بلوک می شود.

 

ذخیره سازی فایل

ذخیره سازی فایل و داده ها در ساختار سلسله مراتبی فایل و پوشه ذخیره می کند که اکثر ما با آن آشنا هستیم. داده‌ها فرمت خود را حفظ می‌کنند چه در سیستم ذخیره‌سازی و چه در کلاینتی که از آنجا منشأ می‌گیرد و سلسله مراتب یافتن و بازیابی فایل‌ها را در صورت نیاز آسان‌ترمی‌کند. ذخیره‌سازی فایل معمولاً برای پلتفرم‌های توسعه ، دایرکتوری‌های خانگی و ویدیو، صدا و سایر فایل‌ها استفاده می‌شود.

 

ذخیره سازی اشیاء

ذخیره سازی اشیاء با ذخیره سازی فایل و بلوک تفاوت دارد زیرا داده ها را به عنوان اشیا مدیریت می کند. هر شئ شامل داده های موجود در یک فایل، ابر داده مرتبط و یک شناسه است. داده اشیاء را در قالبی که به دست می‌آیند ذخیره می‌کنند و سفارشی‌سازی ابرداده‌ها را به روش‌هایی که دسترسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها را آسان‌تر می‌کند. به جای سازماندهی در سلسله مراتب فایل ها یا پوشه ها، اشیاء در مخازنی نگهداری می شوند که تقریباً مقیاس پذیری نامحدودی را ارائه می دهند. از آنجایی که هیچ سلسله مراتبی وجود ندارد و ابرداده ها قابل تنظیم هستند، ذخیره سازی شئ به شما امکان می دهد منابع ذخیره سازی را به روشی مقرون به صرفه بهینه کنید.

 

فضای ذخیره سازی ابری برای کسب و کار

انواع سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری تقریباً برای هر نوع کسب‌ وکاری در دسترس است - از مالک انحصاری گرفته تا شرکت‌های بزرگ.

 

اگر یک کسب و کار کوچک دارید، ذخیره سازی ابری می تواند منطقی باشد، به خصوص اگر منابع یا مهارت هایی برای مدیریت فضای ذخیره سازی خود ندارید. فضای ذخیره‌سازی ابری همچنین می‌تواند با قابل پیش‌بینی کردن هزینه‌های ذخیره‌سازی به برنامه ‌ریزی بودجه کمک کند و به شما این امکان را می‌دهد تا با رشد کسب‌ وکار مقیاس را افزایش دهید.

 

اگر در یک شرکت بزرگتر کار می کنید (به عنوان مثال، یک شرکت تولیدی، خدمات مالی، یا یک زنجیره خرده فروشی با ده ها مکان) ممکن است لازم باشد صدها گیگابایت داده را به طور منظم برای ذخیره سازی انتقال دهید. در این موارد، باید با یک ارائه‌دهنده ذخیره‌سازی ابری مستقر که می‌تواند حجم شما را مدیریت کند کار کنید. در برخی موارد، ممکن است بتوانید با ارائه دهندگان معاملات سفارشی مذاکره کنید تا بهترین ارزش را به دست آورید.

 

امنیت

امنیت فضای ذخیره سازی ابری یک نگرانی جدی است، به خصوص اگر سازمان شما داده های حساسی مانند اطلاعات کارت اعتباری و سوابق پزشکی را مدیریت کند. شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که داده های شما در برابر تهدیدات سایبری با به روزترین روش های موجود محافظت می شود. شما راه‌حل‌های امنیتی لایه‌ای را می‌خواهید که شامل محافظت از نقطه پایانی، فیلتر محتوا و ایمیل و تجزیه و تحلیل تهدید و همچنین بهترین شیوه‌هایی است که شامل به‌ روزرسانی‌ها و وصله‌های منظم است و به سیاست های دسترسی و احراز هویت به خوبی تعریف شده نیاز دارید.

 

اکثر ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری اقدامات امنیتی پایه را ارائه می دهند که شامل کنترل دسترسی ، احراز هویت کاربر و رمزگذاری داده ها می شود. حصول اطمینان از وجود این اقدامات به ویژه زمانی مهم است که داده های مورد نظر شامل پرونده های تجاری محرمانه ، سوابق پرسنل و مالکیت معنوی باشد. داده‌های مشمول انطباق با مقررات ممکن است نیاز به حفاظت بیشتری داشته باشند، بنابراین باید بررسی کنید که ارائه‌دهنده انتخابی شما با تمام مقررات قابل اجرا مطابقت دارد.

 

هر زمان که داده ها جابجا شوند ، در برابر خطرات امنیتی آسیب پذیر هستند. شما مسئولیت ایمن سازی داده های هدایت شده برای یک ابر ذخیره سازی را به اشتراک می گذارید. شرکت ها می توانند با رمزگذاری داده های در حال حرکت و استفاده از اتصالات خصوصی اختصاصی (به جای اینترنت عمومی) برای ارتباط با ارائه دهنده ذخیره سازی ابری، خطرات را به حداقل برسانند.

 

پشتیبان گیری

پشتیبان گیری از داده ها به اندازه امنیت مهم است. کسب‌وکارها باید از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنند تا بتوانند به نسخه‌هایی از فایل‌ها و برنامه‌ها دسترسی داشته باشند و اگر داده ها به دلیل حمله سایبری یا خطای انسانی از بین رفت از وقفه در کسب و کار جلوگیر کنند.

 

خدمات پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات مبتنی بر ابر از روزهای اولیه راه‌حل‌های مبتنی بر ابر محبوب بوده است. مانند فضای ذخیره سازی ابری، شما از طریق اینترنت عمومی یا یک اتصال خصوصی به این سرویس دسترسی دارید. خدمات پشتیبان‌گیری و بازیابی ابری، سازمان‌ها را از وظایف مربوط به تکثیر منظم داده‌های مهم تجاری برای در دسترس قرار دادن آن‌ها در صورت نیاز به آن‌ها در پی از دست دادن داده‌های ناشی از یک بلای طبیعی، حمله سایبری یا خطای غیرعمدی کاربر رها می‌کند.

 

پشتیبان‌گیری ابری همان مزیت‌های ذخیره‌سازی را برای کسب‌ وکارها ارائه می‌کند مقرون ‌به ‌صرفه ، مقیاس‌پذیری و دسترسی آسان دارد.  یکی از جذاب ترین ویژگی های پشتیبان گیری ابری اتوماسیون است. درخواست از کاربران برای پشتیبان گیری مداوم از داده های خود نتایج متفاوتی را به همراه دارد زیرا برخی از کاربران همیشه آن را به تعویق می اندازند یا فراموش می کنند که این کار را انجام دهند. این وضعیتی را ایجاد می کند که از دست دادن داده ها اجتناب ناپذیر است. با پشتیبان‌گیری خودکار، می‌توانید تصمیم بگیرید که هر چند وقت یک‌ بار از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، روزانه ، ساعتی یا هر زمان که داده‌های جدیدی به شبکه شما معرفی می‌شود.

 

پشتیبان‌گیری از داده‌ها در فضای ابری یک مزیت اضافی دارد: ساختمانی که در اثر بلایای طبیعی، حمله سایبری یا هر فاجعه دیگری تحت تأثیر قرار گرفته باشد، می‌تواند سیستم‌های پشتیبانی خود را از دست بدهد و بازیابی اطلاعات از دست رفته را غیرممکن کند. پشتیبانی گیری خارج از محل بیمه در برابر چنین رویدادی را فراهم می کند.

 

سرورها

سرورهای ذخیره سازی ابری سرورهای مجازی هستند  سرورهای نرم افزاری تعریف شده که سرورهای فیزیکی را شبیه سازی می کنند. یک سرور فیزیکی می‌تواند چندین سرور مجازی را میزبانی کند و ارائه راه‌حل‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر ابر به مشتریان متعدد را آسان‌تر می‌کند. استفاده از سرورهای مجازی کارایی را افزایش می دهد زیرا سرورهای فیزیکی در غیر این صورت معمولاً کمتر از ظرفیت کار می کنند، که به این معنی است که بخشی از قدرت پردازش آنها هدر می رود.

 

این رویکرد چیزی است که ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری را قادر می سازد تا فضای ذخیره سازی ابری را به صورت پرداختی ارائه دهند و فقط برای ظرفیت ذخیره سازی مصرفی شما هزینه دریافت کنند. هنگامی که سرورهای ذخیره سازی ابری شما در آستانه رسیدن به ظرفیت هستند، ارائه دهنده ابر سرور دیگری را برای اضافه کردن ظرفیت می چرخاند یا این امکان را برای شما فراهم می کند که یک ماشین مجازی اضافی را به تنهایی بچرخانید.

 

متن باز

اگر تخصص ساخت سرورهای ابری مجازی خود را دارید، یکی از گزینه های موجود در دسترس شما ذخیره سازی ابری منبع باز است. منبع باز به این معنی است که نرم افزار مورد استفاده در سرویس برای مطالعه، بازرسی، تغییر و توزیع در دسترس کاربران و توسعه دهندگان است.

 

ذخیره‌سازی ابری منبع باز معمولاً با لینوکس و سایر پلتفرم‌های منبع باز مرتبط است که امکان ساخت سرور ذخیره‌سازی خود را فراهم می‌کنند. از مزایای این رویکرد می توان به کنترل بر وظایف اداری و امنیت اشاره کرد.

 

مقرون به صرفه بودن مزیت دیگری است. در حالی که ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی مبتنی بر ابر ظرفیت عملاً نامحدودی را در اختیار شما قرار می دهند قیمتی نیز دارد. هرچه ظرفیت ذخیره سازی بیشتری استفاده کنید، قیمت بالاتر می رود. با منبع باز، تا زمانی که مهارت برنامه نویسی و مهندسی برای توسعه و نگهداری یک ابر ذخیره سازی را دارید، می توانید به افزایش ظرفیت ادامه دهید.

 

ارائه دهندگان مختلف ذخیره سازی ابری منبع باز سطوح مختلفی از عملکرد را ارائه می دهند، بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از خدمات، باید ویژگی ها را با هم مقایسه کنید. برخی از عملکردهای موجود از سرویس های ذخیره سازی ابری منبع باز شامل موارد زیر است:

 

همگام سازی فایل ها بین دستگاه ها در مکان های مختلف

احراز هویت دو مرحله ای

ابزار حسابرسی

رمزگذاری انتقال داده

اشتراک گذاری محافظت شده با رمز عبور

 

قیمت گذاری

همانطور که گفته شد، ذخیره سازی ابری به شرکت ها کمک می کند تا با حذف زیرساخت های ذخیره سازی داخلی، هزینه ها را کاهش دهند. اما مدل های قیمت گذاری ذخیره سازی ابری متفاوت است. برخی از ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری به ازای هر گیگابایت هزینه ماهیانه دریافت می کنند، در حالی که برخی دیگر هزینه های اضافی برای انتقال داده از شبکه شما به هزینه های مبتنی بر فضای ذخیره سازی ابری معمولاً در قیمت کلی سرویس گنجانده می شود.

 

ارائه دهندگان ممکن است هزینه های اضافی را علاوه بر هزینه اولیه ذخیره سازی و انتقال داده دریافت کنند. به عنوان مثال، هر بار که به داده‌ها در فضای ابری دسترسی پیدا می‌کنید، برای ایجاد تغییرات یا حذف یا انتقال داده‌ها از مکانی به مکان دیگر، ممکن است هزینه اضافی متحمل شوید. هرچه تعداد این اقدامات را به صورت ماهانه بیشتر انجام دهید، هزینه های شما بیشتر خواهد بود. حتی اگر ارائه‌دهنده سطح پایه فعالیت را در قیمت کلی لحاظ کند، در صورت تجاوز از حد مجاز، هزینه‌های اضافی متحمل خواهید شد.

 

ارائه‌دهندگان همچنین ممکن است تعداد کاربرانی را که به داده‌ها دسترسی دارند، تعداد دفعات دسترسی کاربران به داده‌ها، و میزان مسافتی که داده‌ها باید طی کند تا هزینه‌هایشان تبدیل به در هزینه هایشان شود . آنها ممکن است بر اساس انواع داده های ذخیره شده و اینکه آیا داده ها به سطوح امنیتی بیشتری برای اهداف حفظ حریم خصوصی و رعایت مقررات نیاز دارند، هزینه متفاوتی داشته باشند . 

0 نظر:

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *