قانون کپی رایت چیست ؟

علوم کامپیوتر

قانون کپی رایت

حق نسخه‌برداری به‌طور خودکار در اثر نویسندگی اصلی پس از رفع آن وجود دارد، اما مالک حق نسخه‌برداری می‌تواند اقداماتی را برای افزایش حفاظت‌ها انجام دهد ، مهمترین مرحله ثبت اثر است.

کپی رایت نوعی مالکیت معنوی است که به محض اینکه نویسنده اثر را به شکلی ملموس بیان کند از آثار اصلی تالیف محافظت می کند. در قانون کپی رایت، انواع مختلفی از آثار وجود دارد، از جمله نقاشی، عکس، تصویرسازی، آهنگسازی، ضبط صدا، برنامه های کامپیوتری، کتاب، شعر، پست وبلاگ، فیلم، آثار معماری، نمایشنامه و موارد دیگر!

 

آثاراصلی

آثار زمانی بدیع هستند که به طور مستقل توسط یک نویسنده انسانی خلق شده و دارای حداقل  درجه  خلاقیت باشند. ایجاد مستقل به سادگی به این معنی است که شما خودتان آن را ایجاد کنید، بدون کپی کردن. دیوان عالی کشور گفته که برای خلاق بودن، یک اثر باید "جرقه" و "مقدار" خلاقیت داشته باشد. اما مواردی وجود دارد که خلاقانه نیستند مانند : عنوان ، نام ، عبارات کوتاه و شعار .  نمادها یا طرح های آشنا ؛  تغییرات صرفاً تزئینات چاپی، حروف، یا رنگ آمیزی و صرفاً فهرستی از مواد یا محتویات و همیشه به خاطر داشته باشید که حق چاپ از بیان محافظت می کند و هرگز از ایده ها، رویه ها، روش ها، سیستم ها، فرآیندها، مفاهیم، ​​اصول یا اکتشافات محافظت نمی کند.

 

کارهایثابت

یک اثر زمانی ثابت می شود که (چهتوسطیکنویسندهیاتحتاقتداریکنویسنده) در یک رسانه به اندازه کافی دائمی گرفته شود ، به طوری که اثر بتواند برای مدت کوتاهی درک ، بازتولید یا ارتباط برقرار کند .  مثلاً وقتی یک اثر را یادداشت یا ضبط می کنید ثابت می شود .

 

صاحبحقچاپکیست؟

همه صاحب حق چاپ هستند. هنگامی که یک اثر اصلی ایجاد می کنید و آن را تعمیر می کنید، مانند گرفتن یک عکس، نوشتن شعر یا وبلاگ، یا ضبط یک آهنگ جدید، شما نویسنده و صاحب آن هستید.

 

شرکت‌ها، سازمان‌ها و افراد دیگر به غیر از خالق اثر نیز می‌توانند صاحب حق نسخه‌برداری باشند .   قانون کپی رایت  ، مالکیت را از طریق « آثارساختهشدهبرایاجاره » مجاز می‌کند، که مقرر می‌ دارد آثار ایجاد شده  توسط  یک  کارمند در محدوده شغلی متعلق به کارفرما است .

 

مالکیتکپیرایتهمچنینمیتواندازقراردادهاییمانندواگذارییاسایرانواعانتقالمانندوصیتنامهووصیتحاصلشود.

 

حفاظتازکپیرایتچقدرطولمیکشد؟

مدت زمان حفاظت از حق چاپ بستگی به زمان ایجاد یک اثر دارد .  بر اساس قانون فعلی، آثاری که در تاریخ 1 ژانویه 1978 یا پس از آن ایجاد شده‌اند، دارای اعتبار حق چاپ برای نویسنده به اضافه هفتاد سال پس از مرگ نویسنده هستند .  اگر اثر یک اثر مشترک باشد، مدت این دوره هفتاد سال پس از مرگ آخرین نویسنده بازمانده است .  برای آثاری که به صورت اجاره ای ساخته می شوند و آثار بی نام یا مستعار، حفاظت از حق چاپ 95 سال از زمان انتشار یا 120 سال از زمان ایجاد است، هر کدام کوتاه تر باشد. آثاری که قبل از سال 1978 خلق شده اند، بازه زمانی متفاوتی دارند. در بخشنامه مدت حق نسخه برداری ما درباره مدت زمان حق نسخه برداری بیشتر بدانید.

 

ثبتکپیرایتچیست؟

حق نسخه‌برداری به‌طور خودکار در اثر نویسندگی اصلی پس از رفع آن وجود دارد، اما مالک حق نسخه‌برداری می‌تواند اقداماتی را برای افزایش حفاظت‌ها انجام دهد ، مهمترین مرحله ثبت اثر است. ثبت یک اثر اجباری نیست، اما برای آثار ایالات متحده، ثبت ( یا امتناع ) برای اعمال حقوق انحصاری حق چاپ از طریق دادخواهی ضروری است. ثبت به موقع همچنین به صاحبان حق چاپ این امکان را می دهد که در صورت وجود دعوای حقوقی، انواع خاصی از خسارت های مالی و هزینه های وکالت را درخواست کنند و همچنین فرضی را مبنی بر صحیح بودن اطلاعات گواهی ثبت ارائه دهند.

 

ثبت کپی رایت همچنین ارزش کلی را برای عموم فراهم می کند. این بازار مجوز را با اجازه دادن به افراد برای یافتن اطلاعات مالکیت حق نسخه‌برداری تسهیل می‌کند و به عموم اطلاع‌رسانی می‌کند که شخصی ادعای حمایت از حق نسخه‌برداری را دارد. همچنین رکوردی از خلاقیت این ملت ارائه می دهد.

 

درموردسایرحقوقمالکیتمعنویچطور؟

ثبت اختراع و علامت تجاری انواع دیگری از مالکیت معنوی هستند که ممکن است آثار را پوشش دهند و جدا از واجد شرایط بودن حق چاپ در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، اختراعاتی که توسط دولت  اعطا می شوند، از اختراعات یا اکتشافات خاص، طرح هایی برای محصولات تولیدی و گونه های گیاهی محافظت می کنند. از سوی دیگر، قانون علامت تجاری، از کلمات، نام ها، نمادها یا وسایلی که در تجارت با کالاها یا خدمات استفاده می شود برای نشان دادن منبع کالا و تمایز آنها از کالاها یا خدمات دیگران محافظت می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد سایر انواع مالکیت معنوی، به اطلاعات ثبت اختراع و علائم تجاری اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده نگاهی بیندازید.

 

اگرتغییریدرمالکیتایجادشودچه؟

ثبت سند

دفتر حق چاپ اسناد مربوط به حق چاپ را نیز ثبت می کند. این به عنوان ضبط شناخته می شود و به این معنی است که دفتر اسناد را بررسی و می پذیرد و اسنادی را که افراد ارائه می دهند را ثبت می کند .  ثبت به سه نوع مختلف از اسناد مربوط می شود : انتقال مالکیت حق چاپ، سایر اسناد مربوط به حق چاپ  و اعلامیه های فسخ ، که نویسندگان یا وارثان آنها هنگام فسخ برخی از انتقال ها یا مجوزها از آنها استفاده می  کنند.

 

مجوزقانونیچیست؟

مجوزهای قانونی برخی از محدودیت های قانون حق چاپ است. آنها به کاربردهای خاصی از آهنگ‌های موسیقی، ضبط صدا  و برنامه‌های کابلی و ماهواره‌ای مربوط می‌شوند . برای اطلاعات جامع در مورد آهنگ‌های موسیقی و ضبط صدا، ما تعدادی منابع مفید مانند بخشنامه‌ها  و صفحه اختصاصی قانون نوسازی موسیقی را داریم .

0 نظر:

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *