متاورس چیست؟

علوم کامپیوتر

متاورس چیست؟

متاورس به عنوان شبکه‌ مجازی عمل میکند که در آن یوزر ها قادر خواهند بود با یکدیگر و با دیگر اجزای محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند . به عبارتی دیگر، در متاورس شخص ها به صورت آنلاین و مجازی به نقش‌آفرینی می‌پردازند.

شرکت فیس‌بوک ‌ درحوزه فناوری، یکی از نمونه شرکت‌های بزرگ و پیشرو در حوزه متاورس است. همانگونه که در خبرها اعلام شده فیسبوک به‌ تازگی اقدام به تغییر نام این شرکت به ( مِتا ، META ) کرده است.

متاورس چیست؟

برای دریافت درک مفهوم متاورس اول گاهی به معنای آن می اندازیم. متاورس از دوکلمه (متا ، Meta)  و (ورس ، Verse)  تشکیل شده است. کلمه متا به معنای «برتر» و ورس که از کلمه    «Universe» الهام  گرفته شده به معنی «جهانی» است. به این شکل عبارت متاورس را می‌توان «جهان برتر» یا «برتر از جهان» بیان کرد.

 

دنیای مجازی  جنبه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی،‌ بازی‌های ویدیوئی، فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و در نهایت بلاک‌چین را با  هم ادغام می‌کند. به همین منظورمتاورس را می‌توان به دنیایی که توسط واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده ساخته می‌شود هم نسبت داد.

با افزایش بلاک ‌چین در دنیای فناوری، پای متاورس به بازی های  بلاک‌ چینی باز شد. بازی‌هایی که بازیکن ها در آن می‌توانند اسکین های بازی یا آیتم  را در قالب توکن خریداری و یا  معامله کنند . البته توجه داشته باشید نوع عــمـــلـــکـرد بازی‌های متاورس در بلاک‌چین، فــرقـی با بازی‌های غیر بلاک‌چینی ندارد و فقط  پول ‌های بازیکن در بازی به توکن تبدیل شده است.

 

تاریخچه متاورس

با اینکه هنوز خیلی با کاربرد های  فناوری متاورس فاصله داریم اما این مفهوم مدت های طولانی و برای چندین دهه است که در داستان‌ها ، بازی‌های کامپیوتری مطرح بوده است. در واقع واژه متاورس و خلق آن به دهه ۹۰ میلادی زمانی که نیل استفنسون (Neal Stephenson) کتابی با نام اِسنو کرَش (Snow Crash)  منتشر کرد باز می‌گردد.

نویسنده این کتاب برای اولین بار مفاهیم  متاورس و آواتار را مانند داستان پیش‌بینی کرد، مفاهیمی که سالهای  بعد  آن با همین نام به دنیای دیجیتال راه پیدا کرد. پس از مدتی نویسنده کتاب بازیکن شماره یک آماده (Ernest Cline) به روایت زندگی انسانها در سال ۲۰۴۴ می‌پردازد.

در این کتاب ها  روایت شده انسان‌ها می‌توانند زندگی مشقت ‌باری که در دنیای واقعی دارند را با زندگی در دنیای مجازی و دیجیتال ادامه دهند.  همه این جریانات و در نهایت تغییر نام فیسبوک به متا همه نشان دهنده این است که از گذشته تا به امروز برنامه‌های زیادی برای مقوله متاورس وجود داشته.

 

متاورس و فیس‌بوک

شرکت فیس‌بوک‌ درحوزه فناوری، یکی از نمونه شرکت‌های بزرگ و  پیشرو در حوزه متاورس است. همانگونه که در خبرها اعلام شده فیسبوک به‌ تازگی اقدام به تغییر نام این شرکت به  ( مِتا ،  META  ) کرده است.

مارک زاکربرگ  (Mark Zuckerberg)، بنیانگذار فیسبوک، در یک کنفرانس اینترنتی در این‌ باره گفته:

امیدوارم در آینده به‌عنوان یک شرکت متاورس شناخته شویم و قصد داریم کار و هویت خود را بر آنچه در حال ساختش هستیم تثبیت کنم. ما  هم اکنون به‌عنوان دو بخش مختلف به پروژه های خود نگاه می‌کنیم و گزارش می دهیم یکی برای اپلیکیشن هایمان و دیگر پروژه هایمان  برای تلاشی  که در پلتفرم‌های آینده انجام می‌شود .

حالا به ‌عنوان بخشی از پروژه مان ، زمان آن رسیده است که یک برند جدید معرفی کنیم تا همه کارهایی را که انجام می‌دهیم در بر گیرد ؛ تا خودمان را معرفی کنیم که چه کسی هستیم و قصد ساخت چه چیزی را داریم .

 

نقش ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرمثلی (NFT) در متاورس

همانطور که در این مقاله  توضیح دادیم ، متاورس جایی است که اختیار همه چیز در آن در اختیار خودمان است  ، نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید این است که دنیای متاورس با ارزهای دیجیتال وابسته است .

در واقع در دنیای متاورس هم این امکان برای کاربران وجود داشته که مثل دنیای واقعی به خرید و فروش و معامله بپردازد و برای انجام مبادلات نیاز به ارزی خواهد داشت. به همین دلیل ارز های دیجیتال می‌توانند بهترین گزینه و انتخاب باشند.

علاوه بر ارزهای دیجیتال اصطلاحی که خصوصا این روزها بیشتر با آنها سروکار داریم توکن های غیرمثلثی  NFT Non-fungible token هستند. این توکن‌ها یکی از جدیدترین  فناوری های  بلاک‌ چین بوده که به سرعت درحال افزایش هستند.

یکی از نقش‌ها و ویژگی‌های اصلی توکن‌های غیرمثلی در دنیای متاورس به اعطای مالکیت کامل شخصیت‌ها ، قابلیت های جمع‌آوری‌ شده در بازی و حتی زمین مجازی به افراد می‌توان اشاره کرد.

 

ویژگی‌های متاورس

·  حضور

به عنوان اولین و مهمترین ویژگی متاورس به حضور یا همان Presence می‌توان اشاره کرد .  منظور از کلمه حضور در متاورس این است که کاربران در این دنیای مجازی و در کنار دیگر کاربران  احساس حضور کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این احساس حضور به افزایش کیفیت تعاملات در دنیای مجازی متاورس کمک می‌کند.

نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این هست  که این احساس حضور در کنار یکدیگر ، از طریق هدفون  و نمایشگرهایی که در مقابل شما قرار دارند انتقال پیدا می‌کند.

·  همکاری

همکاری یکی دیگر از جوانب مهم در دنیای متاورس محسوب می‌شود که  با کمک این قابلیت کاربران می‌توانند به همه ‌جای این دنیای مجازی سفر کرده و با یکدیگر همکاری کنند به عبارت دیگر یکپارچگی موجود در متاورس به کاربران این قابلیت را داده تا با داشتن یک شخصیت و آواتار یکسان بتوانند در بخش‌های مختلف  آن حضور داشته باشند.

·  استاندارد سازی

استانداردسازی یا همان Standardization یکی از اصلی‌ ترین ویژگی‌های متاورس است که بر اهمیت آن مهم است . همانطور که هر سیستم و سازمانی برای استانداردشدن نیاز به یک سیستم استانداردسازی شده  دارد، متاورس نیز از این قاعده چشم پوشی نکرده است.

جالب است که بدانید ایجاد این ویژگی در دنیای مجازی متاورس تا حدی دارای اهمیت بوده که حتی یک سازمان بین‌المللی برای آن در نظر گرفته شده تا پروتکل‌های استاندارد متاورس را تأیید کند.

·  دنیای بی انتها

متاورس مفهوم و تعریف بیشتری  نسبت به دنیای واقعی  دارد که در آن زندگی می‌کنیم با توجه به اینکه دنیای متاورس به فضاهای فیزیکی محدود نیست تا بی‌نهایت امکان گسترش آن وجود دارد و حد و مرزی برای آن وجود ندارد. اینطور باید به به شما بگوییم  که متاورس دنیایی بی پایانی است.

·  همزمانی

همزمانی یکی از ویژگی‌های مهم و قابل توجه در متاورس است. این بدان معناست که در دنیای متاورس امکان و قابلیت ارتباط و تعامل بین کاربران سراسر جهان به صورت همزمان وجود دارد. به عبارتی دیگر حوزه متاورس توانایی تعامل و ارتباط میان میلیاردها کاربر در زمان واقعی را فراهم می‌کند.

·  سرعت

این ویژگی هم یکی از مهمترین شاخصه‌های متاورس بوده چراکه در آن، نیازی به جستجو برای هیچ موضوعی نیست در متاورس همه‌چیز حتی هرگونه اطلاعات به‌صورت آنی در متاورس قابل دسترس کاربران است.

·  پایداری

ویژگی پایداری در متاورس به منزله امکان دسترسی‌ همیشگی است. شما می‌توانید ساختمان‌های مجازی جدید یا اشیاء دیگری را در دنیای متاورسی خود ایجاد و اضافه کنید. همچنین می‌توانید آنها را انگونه که می‌خواهید تغییر دهید و نکته جالب توجه این که این تغییرات در بازدیدهای بعدی شما هم اعمال شد و ذخیره می‌شوند.

·  هزینه

از مزیت‌های بارز و محبوبی که در دنیای متاورس وجود دارد حذف هزینه‌های دنیای فیزیکی مثل هزینه رفت‌و‌آمد، آموزش‌، خرید سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و موارد دیگر می‌شود. چون نه دیگر نیازی به رفت و آمد هست و نه خرید سخت افزار یا نرم افزار. امری که در برخی موارد می‌تواند سبب بهبود وضعیت زندگی انسان شود.

 

3 نظر:

  1. چه قدر دنبال یه مطلب کامل میگشتم ممنون از سایت به روزتون عالی هستین

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *