مزایایی کار گروهی

مدیریتی

مزایایی کار گروهی

مزایا و معایب تیم ورک یا کار تیمی

به مجموع تلاش های هر عضو از گروه برای رسیدن به هدف مشترک، کار گروهی یا تیم ورک می گویند. به عبارت دیگر، کار گروهی ستون اصلی هر تیم است. هر عضو در یک تیم، برای دستیابی به یک هدف از پیش تعریف شده مشترک، باید به بهترین شکل ممکن عملکرد خود را انجام دهد و کمک کند. عملکردهای فردی در یک تیم به حساب نمی آیند و این عملکرد جمعی اعضاست که بیشترین اهمیت را دارد.

کار گروهی چیست؟

به نوعی از فعالیت که اعضای هر گروه برای دستیابی به بهترین نتیجه انجام می دهند، کار گروهی می گویند. در این فعالیت، نقاط قوت فردی هریک از اعضا، با یکدیگر درآمیخته و مکمل یکدیگر می گردد و بدین ترتیب، افراد را با احساس رفاقت و دید مشترک به هم نزدیک می کند.

فواید کار گروهی

فواید کارگروهی شامل بخش های مختلفی از جمله : تقویت خلاقیت و یادگیری ، ترکیب کردن نقاط قوت ، ایجاد اعتماد ، آموزش مهارت حل تعارضات ، احساس مالکیت بیشتر و تشویق به ریسک پذیری سالم می شود .

به مجموع تلاش های هر عضو از گروه برای رسیدن به هدف مشترک، کار گروهی یا تیم ورک می گویند
  • 1. تقویت خلاقیت و یادگیری
  • 2. تقویت کردن نقاط قوت
  • 3. ایجاد اعتماد
  • 4. آموزش مهارت حل تعارضات
  • 5. احساس مالکیت بیشتر
  • 6. تشویق به ریسک پذیری سالم

معایب کار گروهی

1- ممکن است برخی افراد به رایگان از مزایای گروه بهره مند شوند در هر تیم، به طور معمول یک نفر وجود دارد که سعی می کند کمترین کار ممکن را، بدون آنکه اخراج شود، انجام دهد. آنها می خواهند از مزایای کار گروهی بهره ببرند، بدون اینکه مسئولیت آن را به عهده بگیرند. افرادی از این دست، معمولاً در تیم بحث و جدال درست می کنند، به خصوص وقتی که آن ها، نسبت به افرادی که سهم عادلانه خود از کار را انجام می دهند، در ازای انجام هیچ کاری، مزایای یکسانی بدست می آورند.

2- ممکن است باعث از بین رفتن منابع موجود گردد گاهی اوقات، تیم تمرکز خود را از دست می دهد زیرا بیشتر از مراحل رسیدن هدف، به نتیجه نهایی توجه دارد. دام های برنامه ریزی و سازماندهی، می توانند باعث شوند که سطح بهره وری تیم، به طور چشمگیری کاهش یابد. آغاز کار برای برخی از تیم ها سخت است؛ زیرا همه سعی می کنند به جای استفاده از فرایندهای طوفان مغزی برای دستیابی به نتیجه نهایی، ایده های خاص خود را دنبال کنند. اعضای تیم گردد، به طوری که عمداً برای جلوگیری از موفقیت دیگران، به خرابکاری در محیط می پردازند.

4- سبب می شود که افراد نتوانند راهی برای برتری بیایند برخی از افراد، به طور طبیعی به تنهایی بهتر کار می کنند. این افراد، عموما برای کار در محیط تیمی مناسب نیستند؛ زیرا کار گروهی باعث ناراحتی آنها می شود. اگر آنها بتوانند به تنهایی کار کنند و اعضای تیم آن ها را در بیشتر کارهای خود تنها بگذارند، این ساختار هنوز هم می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد. اگر بخواهید نقش های مستقل را در تیم به حداقل برسانید، این نوع کارمندان، در سطح شخصی با مشکل روبرو می گردند – و حتی بقیه اعضای تیم را نیز به پایین می کشند.

5- به آموزش اضافه نیاز دارد اگر کسی را دارید که با کارمند جدید کار کند، می توانید برای استخدام به سرعت دست به کار شوید. آوردن یک هم تیمی جدید به یک محیط، مسئولیت های آموزشی جدیدی ایجاد می نماید. تقریباً همیشه می توانید اشکال کار کارمندان را یافته، و در صورت لزوم، با انجام اصلاحات، فرایند انجام کار را ساده تر کنید.

42 نظر:

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *