نقش بازاریابی دیجیتال بر رفتار مصرف کننده

مدیریت فضای مجازی

نقش بازاریابی دیجیتال بر رفتار مصرف کننده

جهان شاهد تحولات عمده ای در زمینه گسترش  ارتباطات است

فناوری و اطلاعات از طریق اینترنت و رسانه های مختلف مانند گوشی های هوشمند، پلتفرم های رسانه های اجتماعی و دهان به دهان قابل گسترش می باشد.

این پیشرفت‌های تکنولوژی، باعث شده دنیا مانند یک دهکده کوچک به نظر برسد، رسانه های ارتباطی می توانند دسترسی و تعامل با مصرف کنندگان را تسهیل کنند. مصرف کنندگان از کانال های ارتباطی دیجیتال برای جستجوی اطلاعات محصول و خدمات استفاده می کنند که امروزه  بخشی از زندگی روزمره آنان شده است.

تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان به 4.1 میلیارد رسیده است که 92 درصد آنها از طریق موبایل به اینترنت دسترسی دارند. در همین حال، تعداد کاربران فعال در رسانه های اجتماعی 3.56 میلیارد است. اکثر مردم از بازاریابی دیجیتال و رسانه های اجتماعی استفاده می کنند و همچنین از تجربیات و نظرات دیگر مصرف کنندگان در مورد محصول مصرف شده استفاده می کنند.بنابراین،از طریق افزایش استفاده از کانال های بازاریابی دیجیتال اهمیت این موضوع مشخص می شود که بازاریابان باید بیشتر به این موضوع اهمیت دهند.

مفهـوم بازاریـابی دیجیتـال در تعریف محدود کلمه به‌معنای بازاریابی محصول‌ها و خدمات با استفاده از کانال‌های دیجیتال اسـت؛ امـا در معنـای وسـیع کلمـه بیان‌گر استفاده از فناوری‌های‌ دیجیتال برای جذب مشتریان، ارتقای برند، حفظ مشتریان و افزایش فروش اسـت، براساسِ این تعریف، منظور از فناوری‌های‌ دیجیتال محدود به فناوری اینترنت نیست و همۀ فنـاوری‌هـای نـوین دیجیتال شامل رسانه‌های‌ اجتماعی، موبایل، واقعیت افزوده و مجازی، کلان‌داده‌هـا‌ و اینترنـت اشـیا را دربـرمـی‌گیـرد. بازاریابی رسانه‌های‌ دیجیتالی و اجتماعی به شرکت‌ها‌ این امکان را می‌دهد‌ تا اهداف بازاریابی خود را با هزینۀ نسبتاً کم به دست آورند در ادامه  بدیهی است که بازاریابی اینترنتی مزایای فراوانی برای شرکتها به وجود می آورد که عبارت است از: 
1ـ تحقیقات بازاریابی از طریق اینترنت آسانتر، سریعتر و همچنین کم هزینه تر است؛ 
2ـ مدیریت صحیح اطلاعات از طریق اینترنت؛ 
3ـ کاهش هزینه ها، صرفه جویی در وقت ؛ 
4ـ معرفی وسیعتر و کم هزینه تر برند شرکت؛ 
5ـ حذف واسطه ها و برقراری ارتباطات بهتر و آسانتر با تولیدکنندگان کالاها و مشتریان؛ 
6ـ حذف مرزهای جغرافیایی و دسترسی سریعتر به بازارهای جهانی 
در کشور ایران هم با توجه به رشد در حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و همچنین افزایش نرخ نفوذ تلفن همراه (بیش از 110درصد) ظرفیت‌های‌ بسیاری در حوزۀ بازاریابی دیجیتال در ایران فراهم شده است.
خواسته یا ناخواسته بازاریـابی دیجیتال به‌صـــورت خاص به یکی از مشـخصـه‌های‌ کسب‌وکارهای قرن بیست‌و یک مبدل شده است. اهمیت فزایندۀ رسانه‌های‌ اجتماعی در راهبرد بازاریابی تمامی کسـب‌وکارها‌ انکارناپذیر اسـت و تعداد زیادی از کسب‌ وکارها امروزه ازطریق رســـانه‌های‌ اجتماعی به مشـــتریان خود دسترسی دارند

0 نظر:

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *