نگاهی به خدمات لابراتوار های دندانسازی

دندانسازی

نگاهی به خدمات لابراتوار های دندانسازی

این مقاله در مورد انواع خدمات دندانسازی و دسته بندی آنها است

ایمپلنت های دندانی ریشه های دندان مصنوعی هستند که از پیچ های تیتانیومی ساخته شده اند که در استخوان فک کاشته می شوند. هنگامی که آنها با استخوان اطراف ترکیب می شوند، بسیار قوی هستند و می توانند از پروتز دندان پشتیبانی کنند. سه پروتز اصلی دندان وجود دارد که معمولاً توسط ایمپلنت های دندانی پشتیبانی می شوند

 

3  نوع پروتز دندان

آیا دندان هایی دارید که به شدت پوسیده یا آسیب دیده اند؟ آیا روش های ترمیم گذشته شروع به شکست کرده اند؟ آیا به دلیل تصادف یا کشیدن دندان ضروری یک یا چند دندان از دست داده اید؟ اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات مثبت است، ممکن است بخواهید درمان ترمیمی با استفاده از ایمپلنت دندان را در نظر بگیرید.

 

روکش های دندانی

روکش دندان کلاهکی است که روی بالای دندان قرار می گیرد و متناسب با رنگ و شکل دندان طبیعی ساخته می شود. در مواردی که دندان طبیعی به دلیل آسیب یا پوسیدگی شدید دیگر نمی تواند تاج دندان را نگه دارد، می توان از روکش تحت تکیه گاه ایمپلنت استفاده کرد. برای گذاشتن تاج با ایمپلنت، اول باید دندان طبیعی بکشید. سپس یک پیچ ایمپلنت در استخوان فک قرار داده می شود و یک قطعه اتصال یا اباتمنت وصل می شود. اباتمنت از خط لثه بیرون زده و لثه ها در اطراف آن بخیه می شوند. بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت، یک تاج دندان موقت به طور کلی به اباتمنت چسبانده می شود. هنگامی که محل ایمپلنت بهبود یافت و استخوان با ایمپلنت ترکیب شد، یک تاج دندان دائمی ساخته و قرار داده می شود. روکش های دندانی اغلب برای بازیابی یک دندان از دست رفته یا چندین دندان از دست رفته که مجاور یکدیگر نیستند استفاده می شود.

 

پل دندانی

در حالی که روکش دندان یک کلاهک است که روی دندان آسیب دیده یا پوسیده قرار می گیرد، یک بریج دندانی از دو تاج دندان با یک دندان یا دندان مصنوعی بین آنها تشکیل شده است. بریج های دندانی به دلیل ساختار متفاوتی که دارند می توانند دندان های مجاور پوسیده، آسیب دیده یا از دست رفته را به یکباره ترمیم کنند. هنگامی که در هماهنگی با ایمپلنت های دندانی مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان یک پل تحت حمایت ایمپلنت شناخته می شوند. بریج های تحت حمایت ایمپلنت زمانی استفاده می شوند که دندان های طبیعی قادر به حمایت از پروتز دندان نباشند. در عوض، بریج‌هایی که از ایمپلنت پشتیبانی می‌کنند، از ایمپلنت‌های دندانی به عنوان منبع حمایتی برای تاج‌های دندان و دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند. قرار دادن بریج دندان مانند قرار دادن تاج دندان است، اما دو ایمپلنت دندان قرار می گیرد.

 

دندان مصنوعی

پروتزها دندان ها و لثه های مصنوعی هستند که برای ترمیم کل قوس بالایی یا پایینی دندان ها استفاده می شوند. و در مواردی استفاده قرار میگیرند که مقدار زیادی از دندان های طبیعی از بین رفته یا به شدت مورد آسیب یا پوسیدگی قرار گرفته اند. اگرچه از پروتز دندان می توان به عنوان یک پروتز متحرک دندان استفاده کرد، اما پروتزهای ثابت از ایمپلنت دندان برای تثبیت دائمی در دهان استفاده می کردند. پروتزهای ثابت که به عنوان پروتزهای متکی به ایمپلنت نیز شناخته می شوند، توسط تقریباً چهار ایمپلنت دندان در هر قوس ثابت نگه داشته می شوند. به همین دلیل از آنها به عنوان ایمپلنت All-on-4 نیز یاد می شود. قرار دادن دندان مصنوعی با ایمپلنت مستلزم قرار دادن حداقل چهار ایمپلنت دندانی و کشیدن دندان های پوسیده یا آسیب دیده باقی مانده است ، همانطور که می بینید، ایمپلنت های دندانی می توانند از انواع گزینه های ترمیم دندان مانند تاج دندان، بریج و دندان مصنوعی پشتیبانی کنند. این به بیماران این امکان را می دهد که در هنگام بررسی درمان ترمیمی با استفاده از ایمپلنت دندان گزینه هایی داشته باشند. اگر به فکر درمان ترمیمی با ایمپلنت های دندانی برای دندان های پوسیده، آسیب دیده یا از دست رفته خود هستید، این ها برخی از گزینه هایی هستند که می توانید با دندانپزشک ایمپلنت محلی خود در میان بگذارید.

 

دندان های مصنوعی ثابت در مقابل متحرک

گزینه های مختلف برای اصلاح دندان های از دست رفته یا شکسته را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: پروتزهای دندانی ثابت و پروتزهای دندانی متحرک گزینه های ثابت را نمی توان از دهان خارج کرد، در حالی که گزینه های قابل جابجایی را می توان به راحتی خارج کرد.

 

نحوه نصب دندان مصنوعی

دندان مصنوعی کامل اگر تمام دندان های بالا یا پایین شما نیاز به برداشتن داشته باشند یا یک پروتز کامل قدیمی را جایگزین کنید، یک پروتز کامل نصب می شود.

پروتز معمولاً به محض برداشتن دندان ها نصب می شود، به این معنی که شما بدون دندان نخواهید بود. دندان مصنوعی خیلی خوب روی لثه و استخوان فک شما قرار می گیرد

اما اگر بلافاصله پس از برداشتن چندین دندان، دندان مصنوعی را نصب کنید، شکل لثه و استخوان نسبتاً سریع تغییر می‌کند و احتمالاً پس از چند ماه، پروتزها نیاز به روکش یا بازسازی خواهند داشت.

گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد لثه های شما برای چند ماه قبل از نصب پروتز، ترمیم شوند و شکل خود را تغییر دهند.

شما می توانید برای ساخت و نصب دندان مصنوعی خود به دندانپزشک یا تکنسین دندانپزشکی بالینی واجد شرایط مراجعه کنید.

تفاوت آنها در این است که دندانپزشک اندازه گیری ها و قالب دهان شما را می گیرد و سپس پروتزهای کامل یا جزئی شما را به تکنسین دندان سفارش می دهد.

تکنسین دندانپزشکی بالینی مجموعه کاملی از پروتزهای مصنوعی را مستقیماً بدون نیاز به ملاقات با دندانپزشک خود ارائه می دهد، شکل و رنگ ممکن است قبل از تولید پروتز نهایی تنظیم شود.

 

کدام نوع پروتز دندانی بهتر است؟

دندان مصنوعی جزئی پروتز پارسیل برای پر کردن شکاف های باقی مانده توسط یک یا چند دندان از دست رفته طراحی شده است. این یک صفحه پلاستیکی، نایلونی یا فلزی است که تعدادی دندان مصنوعی به آن متصل شده است

معمولاً به طور گیره‌های فلزی روی برخی از دندان‌های طبیعی شما می‌چسبد که آن را محکم در دهان شما نگه ‌دارد. به راحتی می توان آن را جدا کرد و برداشت.

گاهی اوقات، گیره ها را می توان از موادی به رنگ دندان یا لثه درست کرد، اگرچه این نوع گیره همیشه مناسب نیست زیرا از فلز شکننده تراست.

بریج ثابت جایگزینی برای دندان مصنوعی پارسیل است و ممکن است برای برخی افراد مناسب باشد.

روکش‌ها روی دندان‌ها در دو طرف شکاف قرار می‌گیرند و توسط یک دندان مصنوعی که در شکاف قرار داده شده است، به یکدیگر متصل می‌شوند.

 

مراقبت از دندان مصنوعی

تمیز کردن دندان مصنوعی مهم است که به طور مرتب پلاک و رسوبات غذا را از دندان مصنوعی خود جدا کنید.

این به این دلیل است که پروتزهای غیر تمیز نیز می توانند منجر به مشکلاتی مانند بوی بد دهان، بیماری لثه، پوسیدگی دندان و برفک دهان شوند.

پروتزها را هر چند وقت یکبار مانند دندان های معمولی تمیز کنید (دو بار در روز: هر صبح و شب)

دندان مصنوعی خود را قبل از خیس کردن با خمیر دندان یا آب و صابون مسواک بزنید تا ذرات غذا از بین برود.

آنها را مانند دندان های معمولی خود مسواک بزنید (اما دندان ها را خیلی محکم نشویید)

اگر پروتزها را بیاندازید ممکن است بشکنند، بنابراین باید آنها را روی یک کاسه یا سینک پر از آب یا چیزی نرم مانند یک حوله تا شده تمیز کنید.

غذا خوردن با دندان مصنوعی هنگامی که برای اولین بار شروع به استفاده از دندان مصنوعی می کنید، باید غذاهای نرم را که به قطعات کوچک خرد شده میل کنید و با استفاده از هر دو طرف دهان به آرامی بجوید.

از جویدن آدامس و هر غذایی که چسبناک، سفت یا دارای لبه های تیز است خودداری کنید.

 

برای مشاهده اطلاعات نرم افزار دندانسازی سایاهو (تنها نرم افزار یکپارچه دندانسازی در ایران) اینجا کلیک کنید.

0 نظر:

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *