چارت سازمانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی

چارت سازمانی چیست؟

نمودار سازمانی بافت داخلی یک سازمان یا شرکت را نشان می دهد. کارمندان و موقعیت ها با جعبه ها یا اشکال دیگر نشان داده می شوند که گاهی اوقات شامل عکس ها، اطلاعات تماس، ایمیل و لینک های صفحه، نمادها و تصاویر می شود.

نمودارهای سازمانی برای بیان عقاید، ارزش‌ها، فرهنگ و فلسفه‌های سازمان، از طریق طراحی، استفاده می‌شوند.

12 نمونه و الگو نمودار سازمانی

آنچه اغلب به ذهنمان خطور می کند، نمودار سازمانی از بالا به پایین و هرم مانند شرکت های بزرگ است. البته، این تنها یکی از انواع نمودارهای سازمانی کسب و کار است که امروزه در سازمان‌های بزرگ و کوچک وجود دارد. حتی زمانی که سازمان‌ها مدل‌های تجاری، صنایع و اندازه‌ها را به اشتراک می‌گذارند. نمودارهای سازمانی آنها می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

این به این دلیل است که ساختاری که برای یک سازمان کار می کند ممکن است برای سازمان دیگر کارایی نداشته باشد. علاوه بر این، نمودارهای سازمانی برای بیان عقاید، ارزش‌ها، فرهنگ و فلسفه‌های سازمان، از طریق طراحی، استفاده می‌شوند.

بنابراین، کدام طراحی نمودار سازمانی به بهترین وجه نشان ‌دهنده برند و سازمان شما است و چگونه می‌توانید آن را ایجاد کنید؟ این چیزی است که ما امروز متوجه خواهیم شد.

من قصد دارم نمودارهای سازمانی کسب‌ وکار را در مورد چیستی تجزیه و تحلیل کنم، نمونه‌های منظم (و الگوهای عالی) را در طول مسیر به اشتراک بگذارم.

چارت سازمانی چیست؟

هدف اصلی چارت سازمانی چیست؟

انواع مختلف نمودارهای سازمانی

8 قالب نمودار سازمانی

نمونه های نمودار سازمانی عمودی

نمونه های نمودار سازمانی افقی

نمونه های نمودار سازمانی ماتریسی

نمونه های نمودار سازمانی خلاقانه

چارت سازمانی چیست؟

نمودار سازمانی یک نمودار بصری است که ساختار یک شرکت را نشان می دهد. نحوه سازماندهی تیم ها و بخش ها، روابط گزارش دهی در سراسر سازمان و نقش و مسئولیت هر فرد را برجسته می کند.

هدف اصلی چارت سازمانی چیست؟

یک نمودار سازمانی به روز چندین کارکرد مهم را برای سازمان شما انجام می دهد.

نمودار سازمانی به سرمایه گذاران ، سهامداران بالقوه کمک می کند تا بفهمند چه کسی کشتی را هدایت می کند. در یک نگاه، آنها می توانند ببینند که چه کسی تیم رهبری و استعداد، مهارت و تجربه سازمان شما را تشکیل می دهد. این یکی از راه‌های اطمینان دادن به سهامداران است که کسب و کارشان خوب است.

نمودار سازمانی به کل سازمان کمک می کند تا زنجیره فرماندهی را درک کند. از جریان‌های فرآیند، جریان‌های تایید، و انواع دیگر تصمیم‌ها، نمودار سازمانی کسب ‌وکار به همه کمک می‌کند تا فرآیندها (در واقع، منطق) پشت آن‌ها را درک کنند. یک نمودار سازمانی واضح متعلق به فرآیند پذیرش هر کارمند است.

یک الگوی نمودار سازمانی به استخدام‌کنندگان جدید کمک می‌کند تا با کارمندان دیگر آشنا شوند. آنها می آموزند که چه کسانی مالک مناطق هستند، کارکنان ارشد چه کسانی هستند، و انواع بخش هایی که در سازمان وجود دارد. مهمتر از آن، آنها درک می کنند که چگونه نقش خود را در ساختار سازمانی فعلی جا می دهد.

نمودار سازمانی به افراد کمک می کند تا بفهمند تغییرات درون یک شرکت چگونه بر آنها تأثیر می گذارد. با رشد یا کوچک شدن سازمان‌ها، افراد ارتقا می‌یابند، به تیم‌ها ، بخش‌های مختلف منتقل می‌شوند یا از آنها خواسته می‌شود که به مدیران جدید گزارش دهند و غیره... نمودار سازمانی کسب و کار منعکس کننده این تغییرات است.

رهبری، مسئولیت های تیمی، و کسانی که همه به آنها گزارش می دهند.

نمودار سازمانی یک راه عالی برای ارتباط با برند شماست. امروزه نمودارهای سازمانی برای نشان دادن ارزش ها و فلسفه های یک سازمان طراحی شده اند.

آیا کسب و کارهای کوچک به نمودارهای سازمانی نیاز دارند؟

پاسخ کاملاً ، بله است. وقتی که سازمان‌ها تازه شروع به کار کرده‌اند یا تقریبا کوچک هستند، مایل به تقسیم بار بین اعضای تیم وجود دارد. با این اوصاف، می‌تواند موجب عدم شفافیت درباره ی اینکه کی مالک چه قسمتهایی است، وظایف هر فردی چیست و چگونه عملکرد فردی را اندازه‌ گیری کنیم، منجر شود.

در بین سازمان‌های کوچک، یک نمودار بافت سازمانی تعریف ‌شده، وظیفه‌های مهم همه را متمایزمی‌کند، آنها را موظف می‌داند و به آنها این امکان را می‌دهد تا فضای کاری خود را بدون فرسودگی مدیریت کنند.

4 نوع مختلف نمودار سازمانی چیست؟

برای تجسم بهتر ساختار سازمانی خود و برقراری ارتباط با زنجیره فرماندهی شرکت خود، می توانید نمودار سازمانی را طراحی کنید که در یکی از این چهار نوع قرار می گیرد: عمودی (یا سلسله مراتبی)، افقی (یا مسطح)، ماتریسی و خلاق.

حالا نگاهی دقیق تر به هر یک میندازیم:

نمودار سازمانی عمودی (چارت سازمانی سلسله مراتبی)

این رایج ترین نوع نمودار سازمانی است. یک نمودار سازمانی عمودی یا سلسله مراتبی دارای بیشترین قدرت در بالا و افرادی با قدرت کمتر در زیر آن است که همه با هم شکل یک هرم را تشکیل می دهند.

نمودار سازمانی افقی (نمودار سازمانی مسطح)

نمودار سازمانی افقی (یا نمودار سازمانی مسطح) ساختار سازمانی را با سطح کمی یا بدون سطح مدیریت میانی تجسم می کند به این معنی که عمدتاً شامل دو سطح است: مدیران ارشد و کارگران.

نمودار سازمانی ماتریسی

نمودار سازمانی ماتریسی ساختارهای سازمانی سنتی را ترکیب می کند. این ساختار سازمانی عمودی از بالا به پایین را که روابط گزارش دهی را برجسته می کند، با انعطاف پذیری یک ساختار سازمانی مسطح که در آن تیم های بین بخشی به مدیران پروژه گزارش می دهند، ادغام می کند.

نمودار سازمانی خلاق

این در مورد هر سازمانی با ساختارهای غیر متعارف (قبایل، جوخه ها، راهنماها) یا (ساختار سازمانی هولاکراتیک) صدق می کند. ما در بخش دیگری از نمونه‌های نمودار سازمانی خلاقانه بیشتر این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

8 قالب نمودار سازمانی

اکنون، بیایید نگاهی به چند الگوی نمودار سازمانی بیندازیم که می توانید برای کسب و کار خود ویرایش کنید. توجه داشته باشید که اکثر آنها الگوهای نمودار سازمانی سلسله مراتبی هستند، اما می‌توانید شاخه‌ها را اضافه یا حذف کنید تا انواع دیگر نمودارهای سازمانی را نیز ایجاد کنید.

الگوی نمودار سازمانی هوشمند عمودی

این نمودار ساختار شرکت هوشمند عمودی از رنگ های پویا برای متمایز کردن تیم ها و گزارش های آنها استفاده می کند.

این فرمت عمودی شدید برای یک ساختار شرکتی کوچکتر کار می کند. یا می‌توانید از این الگو برای بخش‌هایی در یک نمودار سازمانی تجاری بزرگ‌تر استفاده کنید.

همچنین می‌توانید قالب‌بندی را از یک شکل به شکل دیگر یا همه شاخه‌ها با دکمه «قالب‌بندی» در منو اعمال کنید.

الگوی نمودار سازمانی عمودی

این نمودار سازمانی عمودی به کارمندان کمک می کند تا بفهمند به چه کسانی گزارش می دهند، همتایانشان به چه کسانی گزارش می دهند و انواع مسئولیت هایی که هر فرد بر عهده دارد.

اگرچه خود چیدمان مینیمالیستی است، اما اشکال و رنگ ها به طرح جان می بخشند. حرفه‌ای به نظر می‌رسد، طراحی برند را در خود جای داده است و چیزی جذاب‌تر برای کارمندان فراهم می‌کند.

همچنین می توانید از نمادهای مصور برای تمایز بین طرح های نمودار سازمانی دپارتمان استفاده کنید. این می تواند به استخدام کنندگان و مدیران جدید به طور یکسان کمک کند تا فوراً به آنچه نگاه می کنند را بفهمند.

برای ظاهر و احساس مدرن‌تر، نگاهی به این برداشت جایگزین از الگوی نمودار سازمانی مراقبت‌های بهداشتی بیندازید. این شامل یک طرح پس زمینه دیجیتالی و یک پالت رنگ مسطح است.

الگوی ساده سازمانی عمودی

هنگام طراحی نمودار سازمانی عمودی خود، نکته کلیدی این است که کارمندانی را که به یک مدیر مجری گزارش می دهند با هم گروه بندی کنید.

این به شما بستگی دارد که چگونه این ارتباطات را تجسم کنید. می توانید از خطوط و گره ها برای یک طرح بندی معمولی استفاده کنید. یا مانند این الگوی نمودار سازمانی عمودی، می توانید از یک افسانه و یک پالت رنگ متنوع برای نشان دادن ساختار گزارش استفاده کنید.

نمودار سازمانی نیز می تواند چیزی بیش از تجزیه روابط گزارش دهی باشد. این نمودار سازمانی شامل اطلاعات تماس برای کارکنان فردی است. این به ویژه برای کارمندان جدید یا هنگام برقراری ارتباط بین بخش ها مفید است.

الگوی نمودار سازمانی عمودی پررنگ

با نمودار ساختار شرکتی پررنگ و دایره ای، بیانیه ای بنویسید.

این یک راه به یاد ماندنی برای نشان دادن ارتباطات بین بخش ها و اعضای تیم است و بیانیه ای را بیان می کند.

اگر برند شما از چنین رنگ‌های پررنگی استفاده نمی‌کند، می‌توانید الگو را با رنگ‌های برند خود سفارشی کنید.

الگوی نمودار سازمانی عمودی مدرن

اگر انتخاب یک سبک طراحی برای نمودار سازمانی کسب و کار شما چالش برانگیز است، دستورالعمل های برند سازمان خود را در نظر بگیرید. این می تواند سبک و رنگی را که برای شروع به آن نیاز دارید، در اختیار شما قرار دهد.

الگوی نمودار سازمانی هوشمند کاربردی و پر جنب و جوش

مشاهده می کنید که در این الگو نمودار سازمانی بر اساس عملکرد تجزیه شده است. بنابراین معاون بازاریابی بر بخش بازاریابی نظارت دارد.

در زیر معاون بازاریابی، مدیر بازاریابی، رهبر بازاریابی و غیره را پیدا می کنید. این در مورد فروش، زیرساخت و فناوری در نمودار ساختار شرکت صدق می کند.

سعی کنید یک رنگ منحصر به فرد برای هر بخش یا عملکرد اعمال کنید. این به هر کسی که آن را می‌خواند کمک می‌کند تا دقیقاً همان چیزی را که به دنبالش است بیابد. در غیر این صورت، میزهای متعددی خواهید داشت که دقیقاً یکسان به نظر می رسند و کارمندان بیشتر طول می کشند تا بفهمند به چه چیزی نگاه می کنند.

الگوی ساختار سازمانی بازاریابی

ساختار سازمانی بازاریابی سنتی توسط بخش ها تجزیه می شود. شما تیم هایی خواهید داشت که کاملاً به حوزه هایی مانند برندسازی، ارتباطات و دیجیتال اختصاص داده شده اند. همچنین مهم است که تیم هایی را شناسایی کنید که بازاریابی به آنها متکی است مانند موفقیت مشتری و توسعه دهندگان.

با استفاده از یک پالت رنگی پر جنب و جوش، می توانید به وضوح هر بخش و افرادی که در هر کدام تعلق دارند را شناسایی کنید. اسکن و دنبال کردن خطوط زاویه ای آسان تر است، به خصوص در ساختارهای سازمانی پیچیده تر.

الگوی نمودار سازمانی عملکردی آبی

این الگوی نمودار سازمانی عملکردی آبی به روشی مشابه الگوهای قبلی شکسته شده است. این طراحی نمودار سازمانی از عکس‌های سرکارکن استفاده می‌کند، و این به ویژه برای کارمندان جدید مفید است. اکنون، با افزایش کار از راه دور و حضور کارکنان کاملاً از راه دور، ممکن است همیشه در یک دفتر یا اتاق استراحت با همکاران مشترک نباشیم. استفاده از هدشات در نمودار ساختار شرکتی یک راه ساده برای کمک به افراد برای آشنایی است.

نمونه های نمودار سازمانی عمودی

الگوی نمودار سازمانی عمودی یا نمودار سلسله مراتبی، نمودار سازمانی سنتی است که در بسیاری از سازمان ها می بینیم. طرح، مدیر عامل را در بالاترین نقطه قرار می دهد، با گزارش های مستقیم او در زیر او، گزارش های آنها در زیر آنها، و غیره...

هدف نمودار سازمانی عمودی ارائه روابط گزارش دهی در میان کارکنان است.

جنبه دیگر یک نمودار سازمانی عمودی معمولی این است که توسط عملکردهای سازمانی تجزیه می شود. این اغلب به عنوان نمودار سازمانی عملکردی نامیده می شود.

نمونه ساختار سازمانی بازاریابی درونگرا

در مورد ایجاد تیم های چابک ارائه کرد. آنها به اشتراک گذاشتند که چگونه بخش بازاریابی (نیروگاه) آنها ساختار یافته است. تفکیک براساس توابع اهداف خاص، کانال ها و معیارهای مربوطه است.

همچنین متوجه خواهید شد که ساختار گزارش دهی واضحی وجود ندارد، به این دلیل است که هدف این طراحی نمودار برجسته کردن نحوه عملکرد تیم بازاریابی است.

این همان چیزی است که یک نمودار سازمانی عملکردی می تواند در یک بخش به نظر برسد. عملکردها اکنون تیم ها و کانال ها هستند. طراحی نمودار سازمانی شما احتمالاً متفاوت به نظر می رسد زیرا بستگی به انواع کانال هایی دارد که تیم بازاریابی شما به آنها تقسیم می شود.

نمونه نمودار سازمانی تقسیم عمودی

نمودار سازمانی تقسیمی به حوزه‌های تجاری جداگانه‌ای که تمرکز دارد، تجزیه می‌شود.

این نوع ساختار سازمانی برای سازمان‌های بزرگ‌تر با بخش‌های جغرافیایی، متمرکز بر محصول، متمرکز بر صنعت، متمرکز بر بازار یا هر چیز دیگری در این راستا اعمال می‌شود.

خواهید دید که هر بخش تیم بازاریابی، تیم فروش و تیم خدمات خود را دارد. آنها مستقل از یکدیگر عمل می کنند و همه عملکردهای یکسانی دارند.

نمونه های نمودار سازمانی افقی

نمودار سازمانی افقی یا چارت سازمانی مسطح برای سازمان هایی است که نقش های مدیریتی یا نظارتی اندک یا میانی ندارند.

الگوی ساده نمودار سازمانی افقی

ساختارهای سازمانی هموار می توانند همان طرح ساختارهای سازمانی عمودی را به اشتراک گذارند. اما سطوح اجرایی و مدیریتی کمتری وجود خواهد داشت.

توسعه‌دهنده محبوب بازی‌های ویدیویی، به ساختار سازمانی مسطحی که در آن رشد کرده‌اند افتخار می‌کند. در اینجا نحوه تجسم نمودار سازمانی خود را در کتابچه راهنمای کارکنان خود آورده‌اند. آنها شامل چند طنز نیز هستند.

این یک راه سرگرم کننده برای یک نمودار سازمانی است تا دیدگاه هایی در مورد سلسله مراتب، ساختار و همکاری را به اشتراک بگذارد. سطح واضحی از رفاقت و با هم بودن وجود دارد که آنها آرزوی آن را دارند.

همچنین نمونه ای عالی از ارائه برند و فرهنگ یک سازمان از طریق اسناد کارکنان آن است.

در یک ساختار سازمانی افقی، مدیران نسبت به یک مدیر معمولی دارای مجموعه ای بالاتر از مسئولیت ها و گزارش های مستقیم بیشتری خواهند بود. این به این معنی است که یک مدیر بازاریابی ممکن است طراحان، افراد محصول، کارکنان پشتیبانی و دیگرانی را داشته باشد که لزوماً به عنوان گزارش در «بازاریابی» قرار نمی گیرند.

نمونه ساختار سازمانی بازاریابی ناب

معاونت بر بسیاری از حوزه ها نظارت دارد، اما آنها با مدیریت بالا و میانی لایه ای نیستند. در عوض، تیم ها کوچک و با هم هستند. تقلید از ساختار سازمانی خود در طراحی نمودار سازمانی همیشه مفید است. تعداد گروه ها و تیم های گروهی را با هم به روشی که منطقی تر است کاهش دهید.

این پالت‌های رنگی می‌توانند به سرعت پروژه و وظایفی که در برنامه‌هایی مانند Trello و Asana ردیابی می‌شوند، منتقل شوند! این یک راه عالی برای حفظ ثبات در تمام ارتباطات شرکتی شما است.

نمونه های ساختار سازمانی ماتریسی

نمودار سازمانی ماتریسی ساختارهای سازمانی سنتی را ترکیب می کند. این ساختار سازمانی عمودی از بالا به پایین را که روابط گزارش دهی را برجسته می کند، با انعطاف پذیری یک ساختار سازمانی مسطح که در آن تیم های بین بخشی به مدیران پروژه گزارش می دهند، ادغام می کند.

یک نمودار سازمانی ماتریسی با جفت کردن مدیران پروژه با تیم‌های بین رشته‌ای، نیازهای برنامه‌ریزی پروژه را مرتبط می‌کند. این بدان معناست که نمودار باید مدیران بخش یا عملکرد و گزارش های مستقیم آنها و همچنین مدیران پروژه و گزارش های آنها را برجسته کند. ساده ترین راه برای نشان دادن روابط گزارش در اینجا از طریق استفاده از فلش ها یا خطوط، و همسویی کارکنان صحیح به صورت عمودی با مدیران و به صورت افقی با مدیران پروژه آنها است.

ساختار سازمانی ماتریسی برای سازمان‌های وسیع که پروژه‌های زیادی در حال انجام هستند و نیاز به همکاری بین قسمت ها دارند، بسیارمهم است. ساختار سازمانی نایک مورد تحسین بسیاری قرار می گیرد و اتفاقاً ساختار سازمانی ماتریسی است.

نمونه های نمودار سازمانی خلاقانه

بسیاری از سازمان ها با ساختار شرکت آزمایش می کنند. این که آیا میل به تصمیم گیری سریع تر، آزمایش های هوشمندانه تر، کانال های ارتباطی شفاف، پاسخگویی بهتر یا چیز دیگری وجود دارد، نحوه ساختار سازمان شما تفاوت را ایجاد می کند.

استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ به طور یکسان اغلب ساختارهای سازمانی خلاقانه‌ای را اتخاذ می‌کنند که به یک هدف شرکت دست می‌یابد.

نمونه نمودار سازمانی: قبیله ها، جوخه ها و اصناف

سرویس معروف پخش صدا، به دلیل ساختار سازمانی منحصر به فرد قبیله ای خود شناخته شده است. به دلیل رشد و موفقیت، بسیاری از استارتاپ‌ها سعی کرده‌اند ساختار سازمانی یکسانی یا تغییراتی از آن را اتخاذ کنند و آن را برای خود کارسازند.

در یک نگاه، ممکن است عجیب و بیش از حد پیچیده به نظر برسد. اما ساختار سازمانی سطح ارتباط و همکاری را برای رشد سریع و قابل اطمینان مورد نیاز تسهیل می کند.

با یک قبیله شروع می شود و قبیله آن را رهبری می کند. آنها گروه هایی را رهبری می کنند که بر مناطق مختلف محصول نظارت دارند. در سرتاسر جوخه ها، در هر قبیله، فصل هایی خواهید داشت که ارتباط بین جوخه ها و رهبران بخش را تسهیل می کند.

البته، طوایف متعددی در سراسر سازمان وجود دارد. آنها نسبتاً مستقل از یکدیگر روی طیف وسیعی از چیزهایی که ممکن است همپوشانی داشته باشند کار می کنند. همانطور که این افراد از تجربیات جدید، مشکلات، نتایج و غیره یاد می گیرند، باید اطلاعات، ابزارها، کدها و بهترین شیوه ها را به اشتراک بگذارند.

این افراد اصناف تشکیل می دهند که شامل اعضایی از قبایل می شود. افراد همچنین می توانند به چندین صنف تعلق داشته باشند. همچنین می توانید از نحوه چیدمان نمودارهای سازمانی متوجه شوید که به جای استحکام، بر سیالیت در ساختار تأکید شده است.

مثال نمودار سازمانی: ساختار سازمانی هولاکراتیک

یک هولاکراسی یک رهبری غیرمتمرکز دارد، نه رهبری متمرکز بر یک فرد یا تعداد انگشت شماری از مردم. هدف آن توزیع قدرتی است که معمولاً برای مدیران در سراسر یک سازمان محفوظ است بین همه کارکنان. مفهوم سلسله مراتب را به طور کامل رد می کند. مزیت این است که کارکنان عادی را قادر می سازد تا ایده های خود را مطرح کنند، با سایر کارمندان همکاری کنند و با حداقل محدودیت کار کنند.

یک نمودار سازمانی کامل هولاکراتیک، مجموعه‌ای از حلقه‌های فوق‌العاده است که بخش‌ها یا وظایف را نشان می‌دهند، با گروه‌های کوچک‌تری از حلقه‌ها برای مناطق خاص.

برای مشاهده توضیحات نرم افزارهای منابع انسانی و حضور و غیاب و حقوق و دستمزد کلیک کنید.

0 نظر:

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *