User Friendly به چه معنا است؟

علوم کامپیوتر

User Friendly  به چه معنا است؟

User Friendly به چه معنا است؟

User Friendly به معنای کاربر پسند است . یعنی کاربر در سایت به راحتی بتواند با ابزارها و امکانات درون سایت کار کند و دچارشلوغی و سردرگمی نشود!

که اکثر کارفرمایان وب تاکید زیادی در این رابطه دارند.

همیشه یادتون باشه که سایت شما باید طی دوره‌های زمانی منظم آپدیت بشه و مطالب جدیدی رو در اختیار کاربر قرار بده. اصلاً فکر نکنین با آپدیت نکردن محتوا رتبه گوگل شما ثابت میمونه بلکه برعکس سایت هایی تو نتایج صفحه اول گوگل نمایش داده میشن که به طور مرتب محتوایی رو تولید و آپلود کنن و سر یه تایم مشخصی اون رو به روز رسانی کنن. اگه سایت رو به حال خودش رها کنین رقیبان شما با تلاش به شما میرسن و خیلی راحت ازتون جلو میفتن، گوگل هم که بعد از مدتی میبینه شما فعالیتی ندارین و محتوای به روز ارائه نمیدین کم کم

طراحی وب سایت

در حوزه طراحی وب سایت ، باید به نکات مهمی توجه کرد تا توانست یک سایت User Friendly عالی ساخت ، به عنوان مثال نمایش وب سایت روی تمام دستگاه ها با سایز های مختلف مانند سایت های : دیجی کالا ، بازار ، اسنپ و ... که در هر نمایشگر و دستگاه به راحتی میتوان با آنها ارتباط برقرار کرد ،

 و سرعت بارگذاری صفحات و رعایت استاندارد هایی که باعث راحتی کاربران میشود. 

سازگار با تلفن های هوشمند 

صنعت تولید تلفن های هوشمند  پیشرفت های زیادی کرده است  که به عنوان مثال میتوان با انها  خرید کرد ، غذا سفارش داد ، عکاسی کرد و... که میتوان گفت این دستگاه های کوچک جزوی از خانواده ی ما انسان ها شده است.

داشتن یک وب سایت  User Friendly ضروری است که این روز ها این تلفن های هوشمند در دست همه دیده میشود و داشتن User Friendly  با سازگار بودم در تلفن های هوشمند میتواند کمک بزرگی برای دیده شدن وب سایت و بالا رفتن سئو میشود. 

معماری اطلاعات حرفه ای 

اکثر کسایی که وب گردی می‌کنن به جای این که یه متن رو کامل از بالا به پایین بخونن، سعی می‌کنن یه نگاه کلی به مطلب بندازن و به جواب سوالشون برسن و تمایل دارن خیلی سریع قسمت‌های مهم مقاله رو چک کنن و ببینن اصلاً همون چیزیه که دنبالش بودن یا نه.

خیلی مهمه که طوری یه محتوا رو سازماندهی کنین که کاربر بتونه با یه نگاه سریع متوجه بشه مطلب شما به دردش میخوره و انتخاب‌تون کنه مثلاً باید عنوان‌های اصلی و فرعی رو با دقت انتخاب کنین، پاراگراف‌ها طولانی و حوصله سر بر نباشن، از بولت و لیست استفاده کنین و متن‌های بلند رو به قسمت‌های کوچیک تبدیل کنین! این طوری یه سایت یوزر فرندلی دارین که کاربر به راحتی میتونه مقاله شما رو اسکن کنه و سریع بخونه.

بازگذاری سریع 

اکثر کاربران به سمت وب سایت های بروز و فعال میروند که همیشه مطالب بروز و جدیدی دارن . نداشتن مطالب بروز و جدید برای کاربران خیلی مهم است و باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشید در غیر این صورت کاربران دیگر وب سایت شما را سرچ نمی کنند.

سازگار بودن با انواع مرورگر ها 

سازگاری مرورگر خیلی راحت نادیده گرفته میشه ولی باید جداً حواستون رو جمع این موضوع کنین، حتی سایت های خیلی از شرکت‌های معتبر هم ممکنه از همچین چیزی رنج ببرن ولی باید بگم که این اتفاق اصلاً چیز خوبی نیست و روی برند سازی و استفاده از وب سایت تاثیر منفی میذاره.

درسته که تو این دوره مرورگرها تکامل پیدا کردن و کارآمدتر شدن ولی هنوز هم مغایرت‌هایی در تفسیر وب سایت توسط بعضی از مرورگرها وجود داره. پس حتما مطمئن بشین که سایت شما تو همه مرورگرهای اصلی مثل Chrome، Internet Explorer، Safari  و Firefox به طور درستی ظاهر میشه و رفتار ثابتی داره. همچین موارد ساده‌ای که چک کردنشون اصلاً زمان بر نیست اگه نادیده گرفته بشه می‌تونه خیلی راحت سایت شما رو از کاربر پسند بودن دور کنه!

به روز رسانی و آپدیت منظم محتوا

همیشه یادتون باشه که سایت شما باید طی دوره‌های زمانی منظم آپدیت بشه و مطالب جدیدی رو در اختیار کاربر قرار بده. اصلاً فکر نکنین با آپدیت نکردن محتوا رتبه گوگل شما ثابت میمونه بلکه برعکس سایت هایی تو نتایج صفحه اول گوگل نمایش داده میشن که به طور مرتب محتوایی رو تولید و آپلود کنن و سر یه تایم مشخصی اون رو به روز رسانی کنن. اگه سایت رو به حال خودش رها کنین رقیبان شما با تلاش به شما میرسن و خیلی راحت ازتون جلو میفتن، گوگل هم که بعد از مدتی میبینه شما فعالیتی ندارین و محتوای به روز ارائه نمیدین کم کم شما رو به صفحات بعدی میفرسته و رتبه سایت شمافت پیدا میکنه.

 

 

Navigation

Navigation یکی از مهم ترین ویژگی های سایت User Friendly به حساب میاد و یه قابلیت خیلی مهمه ، منو ساده HTML  یا JavaScript باید به بهترین نحوه کار کنن و در همه مرورگرها و سیستم عامل ها سازگار باشن.

  • این که Navigation مرتب و با نظم باشد خیلی مهمه
  • سعی کنید که تعداد منو هاا کم باشد 
  • Sub-Navigation برای سایت بزرگی که قسمت ها و صفحات زیادی دارند مناسب است. 

پیشرفت در DHTML و کتابخانه های جاوا اسکریپت مثل Ajax Motools  امکانات خیلی زیادی رو برای ایجاد سیستم های Navigation به وجود می آورد.

 

جنبه هایی که باید روی آن تمرکز شود:

  • ویژگی های جستجویی خوب.
  • روش های مختلف برای کشف محتوا. 
  • صفحه 404 سفارشی.
  • لینک های داخلی خوب.
  • Header  و Footer  آموزندهاشکال زدایی خوب 

این که بتونین خوب از پس رفع کردن اشکالات و اخطارهایی که روی صفحه به وجود میاد بربیاید خیلی مهمه و تاثیر زیادی روی Usability  سایت داره. البته اکثر اوقات به این موضوع هم بی‌توجهی میشه. اشکال زدایی و کنترل کردن درست ایرادات تو مرحله کد نویسی تضمین میکنه که وبسایت شما قوی و بدون باگ است. این کار باعث بهبود تجربه کاربری و رسیدن به یه سایت کاربر پسند نیز میشه.

پشتیبانی قوی هاست

یکی از مواردی که خیلی تو کیفیت سایت تاثیر داره، پشتیبانی هاست است. در الگوریتم های گوگل ، این که سایت شما داون باشه یه امتیاز منفی به حساب میاد یعنی اگه موتور جستجو وقتی سراغ سایت شما بیاد و متوجه بشود که از دسترس خارج و یا داون هستین برای شما مشکل به وجود می آورد و ممکنه کلی تو رتبه بندی سایت شما تاثیر بذاره و برای همین است که هاست وبسایت اهمیت زیادی داره و یه پشتیبانی قوی می‌تونه از داون شدن جلوگیری کنه!

مارک آپ معتبر و کد نویسی صحیح

وبسایتی که با بهترین و استاندارترین شیوه‌های مربوط به طراحی وب ساخته شده باشه، اغلب قوی‌تر و قابل اعتمادتره، تازه می‌تونه تضمین کنه که این سایت سریع‌تر بارگذاری میشه و تو هر دستگاه و مرورگری بدون ایراد ظاهر میشه، اگر هم مشکلی پیدا کنه رفع اشکالش راحت‌تره.

رنگ های سایت

کنتراست مناسب بین رنگ‌های پیش زمینه وبسایت و محتوا یکی از اساسی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین اصول طراحی سایت User-Friendly است که اصلاً نباید بهش بی‌توجهی کنین! تضاد خوب بین رنگ‌ها باعث میشه خوندن متن راحت‌تر باشه از طرف دیگه اگه این تضاد رو خوب رعایت نکنین و چشم مخاطب اذیت بشه، نه محتوای شما رو می‌خونه و نه دیگه سراغتون میاد.

فرم های قابل استفاده

فرم‌ها عناصر مهمی تو وب سایت های تجاری هستند و به کاربر امکان تعامل با سایت رو میدن، همچنین باعث میشن مشتریان بالقوه برای شرکت به وجود بیان!

قابلیت استفاده یا Usability  چیست؟

قابلیت استفاده یا تجربه کاربری ، هنر ساده کردن وب سایت شما برای استفاده آسان و کاربر پسنده. درک رفتارهای آنلاین مشتری بهتون این بینش رو میده که چه تغییری به درد میخوره و چه تغییری بی‌فایده‌ست.

خیلی از اساسی‌ترین و اثبات شده‌ترین نکات قابلیت استفاده شامل به کار بردن درست و به جا از تگ‌ ها، پیمایش بصری، محتوای مختصر و استفاده استراتژیک از تصاویره!

دلیل اهمیت  Usability  در طراحی سایت User Friendly چیست؟ 

 تحقیقات نشون داد که وقتی از مردم درباره مهم‌ترین فاکتور تو یه وب سایت سوال شده، ۷۵ درصدشون گفتن راحت پیدا کردن اطلاعات مهم‌ترین قسمت یه سایت خوبه.

اگه سایتی رو طراحی کنین که سیستم راهبری اون خیلی پیچیده باشه یا این که عملکرد سایت ، مخاطب رو به زحمت بندازه باید بگم که به ضرر خودتونه و اصلاً نمی‌تونین طبق این روال به اهداف‌تون برسین و حتی ممکنه کسب و کارتون رو هم از دست بدین.

Usability برای داشتن یه سایت User Friendly از واجباته و حتماً باید تو دستور کارتون قرار بگیره.

چند نکته مهم در طراحی سایت User Friendly

  • در همه  قسمت ها از برچسب عای درست استفاده کنید.
  • اصول طراحی فرم خوب را دنبال کنید.
  • سعی کنید تعداد قسمت ها را به حداکثر برسانید.
  • از ابزار پیشنهادات و انتقادات استفاده کنید.

 

قابلیت استفاده یه وب سایت تو موفقیت و کاربر پسند بودن اون نقش خیلی مهمی داره. قابلیت استفاده خوب بهتون امکان میده تا یه تجربه سازگاری رو برای بازدید کنندگان فراهم کنین و شانس موفقیت سایت و کسب و کارتون رو ارتقا بدین. توجه داشته باشین که همین نکات یه سایت معمولی رو از سایت حرفه‌ای جدا میکنه

0 نظر:

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *